Sundhedsstyrelsen får to bureauer til at bevæge sig

Peter Engholm
25@mail.dk

To bureauer er valgt til at stå bag en ny Get Moving-kampagne til de unge – og begge har valgt at tage medicinen selv.

Under overskriften Get Moving sætter Sundhedsstyrelsen – for 7. gang siden 2006 – fokus på fysisk aktivitet for 11-15 årige. Den officielle anbefaling lyder på 60 min. fysisk aktivitet for børn og unge, og kampagnen vil byde på konkret inspiration til at komme op fra sofaen – eller hvor man nu er klasket sammen.

Kampagnen, der kører i uge 16-18, har imidlertid også inspireret de to bureauer, som Sundhedsstyrelsen har valgt efter udbud for hhv. reklamebureauer og mediabureauer.

Udbuddet, med et budget på omkring tre mio. kr., havde tre reklamebureauer i finalen, som TBWA vandt, og ligeledes tre mediabureauer, hvor MEC løb af med sejren.

Og MEC nøjes ikke med dén type løb: Bureauet har på foranledning af samarbejdet med Sundhedsstyrelsen lanceret en intern løbekonkurrence, så de ansatte følger Sundhedsstyrelsens anbefaling til voksne; min. 30 minutters aktivitet om dagen. Siden midt i februar har MEC-medarbejderne løbet godt 880 km i alt.

“Vi har før haft sportskonkurrencer og diverse løb, men det havde ligget stille et par år. Med afsæt i det gode budskab var det naturligt at komme i gang igen, og vi har sat det i system, så vores løb bliver registreret, så vi på den måde også konkurrerer mod hinanden,” siger Katrine Graugaard, business development manager.

Hos TBWA har man i forvejen forskellige sportsaktiviteter, herunder løbehold op til sæsonens arrangementer, bl.a. DHL-stafetten – men også her har man hentet inspiration fra den kommende kampagne.

“Den har faktisk tændt noget – og givet os lyst til at kaste os over de let tilgængelige gadeaktiviteter, som kampagnen slår et slag for,” siger Annette Piilgaard, senior projektleder hos TBWA.

Det er første gang, at TBWA og MEC står bag en Get Moving-kampagne. TBWA har tidligere arbejdet sammen med Sundhedsstyrelsen om Uge 40-kampagnen, og MEC arbejdede sammen med Sundhedsstyrelsen i 2011, da bureauet – også efter en udbudsrunde – udførte mediearbejdet på de fire årlige kampagner med temaerne influenza, tobak, alkohol og sikker sex.