2012 startede stærkt på mediemarkedet udtrykt gennem DRRBs Mediaindex. Det viste en fremgang i januar på 13 pct., og det blev af nogen udlagt til at være spilleselskaberne.
Dog ikke en forklaring, som hverken Mediacoms Ulrik Falkner Tagesen eller OMDs Thomas Bertelsen købte.
Tv var driveren på markedet, og derfor var fremgangen ventet, fordi man har oplevet udsolgt-perioder.
På den baggrund forventede Ulrik Falkner Thagesen også en fornuftig februar, mens han var mere usikker på marts, og den forventning ser lige nu ud til at holde stik.
I hvert fald vokser tv med seks procent i februar og er derfor stærkt medvirkende til, at DRRBs Mediaindex kommer ud med en samlet fremgang for måneden på to procent.
“Februar måned er total omsætningsmæssigt på forventet niveau med den beskedne vækst på to pct.. Det interessante er tv’s fortsatte vækst på seks pct.. Hvis ikke tv var vokset, havde de øvrige mediagrupper samlet set et fald. Et andet interessant fænomen er ugeblade/magasiners vækst i både januar og vækst samtidig med, at dagbladene falder i begge måned” siger adm. dir. Claus Gilbert Clausen, MEC, og fortsætter:
“Dagbladenes fald kan til dels tilskrives mangel på partipolitiske budskaber mv. – for ugeblade/magasiner er væksten et udtryk for, at flere annoncører er begyndt at tænke og agere positivt mht. at påvirke forbrugernes relationer til annoncørens mærker. Et tegn på vækst generelt set for visse grupper af annoncører.”
DRRBs Mediaindex, februar
- Samlet 102
- Dagblade 92
- Magasiner og ugeblade 107
- Fagblade 80
- Ugeaviser 122
- Tv 106
- Radio 66
- Biograf 270
- Outdoor 57
- Andet digital 117
- Search 117
Forbrug i kroner: 381,962 mio. kr.