UncleGrey og Hello Monday er kommet godt fra start i Cannes

Peter Engholm
25@mail.dk

20 danske nominieringer efter første døgn ved Cannes Lions. Det er tæt på en tredobling af sidste års høst. I alt 10 bureauer er nu på shortlisten.

Danmark er ude af EM i fodbold, men er kommet godt fra start ved det uofficielle VM i reklame; Cannes Lions.

Sidste år fik dansk kreativitet 7 nomineringer ud af 171 indsendte arbejder, og dét udbytte er sat væsentligt i vejret i år. På nuværende tidspunkt har godt halvdelen af juryerne diskuteret og udsendt shortlister, og her har i alt 20 danske arbejder fundet vej.

Indtil videre optræder “Denmark” på samtlige shortlister, hvortil der er indsendt arbejder (Creative Effectiveness er uden dansk deltagelse i år).

Bureaulisten ser således ud:

  • 7 UncleGrey
  • 3 Hello Monday
  • 2 Robert/Boisen & Like-minded
  • 2 Ogilvy
  • 1 Halbye Kaag JWT
  • 1 DialoguePeople/NetPeople
  • 1 DDB
  • 1 BBDO
  • 1 Inkognito
  • 1 OMD

I sidste uge udpegede tre danske kreative direktører deres Cannes-favoritter, og fælles for Simon Wooler (Halbye Kaag JWT), Nicolai Stahl (Hjaltelin Stahl & Co) og Jakob Kahlen (Hello Monday) var Handpainted Outdoor fra Royal Copenhagen og UncleGrey.

Cannes-juryerne er enige – så langt – at casen er fundet værdig til shortlisten i 3 forskellige kategorier – Promo & Activation, Outdoor og Media. Det har udløst i alt 4 nomineringer, og UncleGrey har samlet yderligere 3 op – for Only Jeans; 2 i Direct og 1 i Media.

Hello Monday henter sine 3 nomineringer i Mobile, for Lego og Life of George.

Robert/Boisen og Like-minded tror på Generous Store for Anthon Berg, og det er juryerne i hhv. Promo & Activation og Outdoor enige i – i første omgang på shorliste-niveau.

Coinoffer fra McDonald’s er shortlistet to gange, i Mobile for DDB og Media for OMD.

20 danske nomineringer:

Media

  • Price Tag – Red Cross – BBDO
  • Handpainted Outdoors – Royal Copenhagen – UncleGrey
  • The Liberation – Only – UncleGrey
  • Coin Hunting – McDonald’s – OMD

Mobile

  • Life of George – Lego – Hello Monday (augmented mobile exp.)
  • Life of George – Lego – Hello Monday (products)
  • Life of George – Lego – Hello Monday (products)
  • Coin Hunters – McDonald’s – DDB

Outdoor

  • The Generous Store – Anthon Berg – Robert/Boisen & Like-minded
  • Handpainted Outdoors – Royal Copenhagen – UncleGrey (stunts & live adv.)
  • Handpainted Outdoors – Royal Copenhagen – UncleGrey (integrated led by outdoor)

Press

  • No hair and potbelly – Fernet Branca – Ogilvy & Mather
  • Better taste in men – Fernet Branca – Ogilvy & Mather

Direct:

  • The Shit Book – Anders Bergh/Dansk Kennel Klub – Halbye Kaag JWT
  • The Liberation – Only – UncleGrey (retail og e-commerce)
  • The Liberation – Only – UncleGrey (digital)

Promo & Activation

  • Handpainted Outdoors – Royal Copenhagen – UncleGrey
  • The Generous Store – Anthon Berg – Robert/Boisen & Like-minded
  • Discount Uffe – SAS – Dialogue People/NetPeople

PR

  • World’s thickest book – Min A-kasse – Inkognito



Få tweets fra Cannes på #Cannesbiz og kommentèr gerne