19 “Agency of the Year” titler på 12 år og 5 løver i Cannes sidste år, hvor man blev det mest vindende europæiske digitalbureau.
AKQA har gjort sit til at gøre sig bemærket – og nu har WPP-kæden ikke alene bemærket det, men også købt bureauet med de 8 kontorer og næsten 1.200 medarbejdere.
Digitalbureauet har – og har haft – markante danske fingeraftryk: Lars Bastholm var der i fire år, sluttende som co-chief creative officer i 2009. Og i begyndelsen af året tiltrådte det unge team, Peter Ammentorp og Nicolai Villads, AKQA for at bygge Paris-kontoret op – og lede det kreativt.
Pressemeddelelsen, der beretter om WPP-købet, kalder AKQA for “the world’s leading independent and most awarded digital agency” – og fremhæver dets enestående kombination af kreativitet og teknologi. Kundelisten rummer brands som Nike, Diageo, GAP, Google, Microsoft Xbox og Unilever.
WPP’s topchef, Sir Martin Sorrell, siger om købet:
“Vi er glade for at være forenet. Vi har beundret AKQA-holdets kreative og tekonologiske evner gennem længere tid – og læg dertil deres enestående effektive og award-vindende arbejde for kunder. Vi ser frem til at arbejde sammen med Ajaz Ahmed (grundlægger og adm. dir., red.) og Tom Bedecarré (formand, red.) og til at brede deres – og vores – tilbud ud på det geografiske og indholdsmæssige plan.”
Der er ikke nævnt nogen pris for handlen.