I december dystede 10 bureauer om en kampagne, der skal hjælpe københavnerne til kvitte smøgerne – og Weltklasse fra Aalborg vandt udbuddet til en million kr., foran bl.a. flere københavnske bureauer.
Nu er endnu et anti-røg udbud afgjort – denne gang med 11 bureauer (se fodnote) involveret, og også denne gang til fordel for Weltklasse.
Det aktuelle udbud drejer sig om en informationsindsats til 700.000 kr., som Sundhedsstyrelsen står bag sammen med et konsortium bestående af Kræftens Bekæmpelse, Danmarks Lungeforening, Astma-Allergi, Sund By Netværket og Hjerteforeningen.
Informationen rettes denne gang mod unge, og er en del af en 16 mio kr. satspulje, hvoraf de 13 mio er udmøntet til lokale projekter, og 3 mio går til central udvikling, evaluering og administration af puljen, som også omfatter forebyggelsesindsats rettet mod elever i 7.-9. klasse og en rygestopindsats rettet mod elever i bl.a. 10. klasser og ungdomsuddannelser, produktionsskoler osv.
Indsatsen omfatter bl.a. filmproduktion og et omfattende online-univers samt centrale kampagneelementer, som kan bruges lokalt.
Opgaverne på informationsdelen løses med Weltklasse som hovedleverandør og to andre kreative Aalborg-firmaer som underleverandører. Det drejer sig om filmproduktionsselskabet Oscar Film og det digitale bureau Netimage, der for nylig blev en del af Nordjyske Koncernen.
Endnu et udbud indgår i puljen: En evaluering af samtlige aktiviteter i puljen, med et budget på 750.000 kr. Det vandt Oxford Research.
Fodnote: Sundhedsstyrelsen har efterfølgende rettet de først oplyste 11 bureauer til 7.