Årets CMO: Her er de 5 nominerede

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Berlingske kårer til januar årets CMO, og feltet er nu blevet indsnævret til fem kandidater: 3 kvinder og 2 mænd.

For et lille år siden trådte Momondos Tore Pein Jensen frem som Årets CMO kåret af Berlingske i samarbejde med SAS Institute og Retail Institute.

Senere på året trådte han så frem som kunde på en af årets mest anerkendte kampagner, Momondos The DNA Project, så han levede på den måde godt op til titlen.

Nu nærmer næste kåring sig så, og Berlingske er nået så langt i processen, at feltet er indsnævret til fem kandidater. Valget er faldet på:

  • Eva Lundgren, Spies,
  • Jeanette Fangel Løgstrup, Danske Bank,
  • Karen Bender, Københavns Lufthavne,
  • Mads Jensen, Søstrene Grene
  • Peter Boris Kreilgaard, Coop.dk

Sidste år var der kun fem mænd blandt de nominerede, og det afstedkom en række stærkt kritiske kommentarer på Bureaubiz. I år er det så blevet til 3 kvinder og 2 mænd, så det er i den forstand blevet en mere korrekt liste.

Årets CMO kåres på et arrangement d. 24. januar (læs mere her).

Eva Lundgren har stået i spidsen for Spies’ markedsføring i en række år, hvor rejsekoncernen har stået bag en markant og moderne markedsføring.

Jeanette Fangel Løgstrup har stået i spidsen for Danske Banks markedsføring og kommunikation under en imagemæssig turnaround oven på den svære New Standards krise.

Karen Bender har hos Københavns Lufthavne arbejdet med udviklingen af en stærkt forretnings-orienteret marketing-afdeling med tæt samarbejde med IT og salg samt fokus på kundens rejseværdi-kæde.

Mads Jensen har stået i spidsen for udviklingen af Søstrene Grenes marketing-funktion, der har satset stærkt på inhouse ressourcer, og medvirket til rekord-resultater.

Peter Boris Kreilgaard har haft ansvar for at bygge en marketingfunktion op fra bunden på Coop.dk, der har haft til opgave at spille en nøglerolle i eksekveringen af en ambitiøs ny strategi.

Juryen i Årets CMO ser således ud:

  • René Brøchner, kommerciel direktør i Berlingske Media og formand for juryen
  • Dorte Wimmer, Director, Retail Institute Scandinavia
  • Jakob Bernhard Knudsen, CMO i Arla
  • Lars Gylling, Nordic Communication Manager, You Gov
  • Morten Boye, CMO i Carlsberg Danmark
  • Natascha Schøtt, marketingdirektør i SAS Institute
  • Ricky Wilke, Institutleder på CBS
  • Sille Stener, områdedirektør, SDC – Skandinavisk Data Center
  • Finn Graversen, stifter af Bureaubiz, har over 30 års erfaring som journalist inden for marketing