Årets danske kreative arbejder? Her er 20 bud

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

De mest sete, de mest belønnede eller de allermest læste på Bureaubiz. Kreative arbejder formår at skille sig ud på forskellig vis. Vi peger på 20 af årets mest markante arbejder.

Det gode arbejde er, hvad markedsføring handler om – og er således kernen i et bureaus eksistens.

Men hvad har så skilt sig ud i årets løb?

For år tilbage var dette spørgsmål relativt let at besvare – Harry fra DSB eller Polle fra Snave … eller andre lignende arbejder, som alle talte om. Når man markerede sig, så skete det effektivt på de relativt få kanaler, der var. 

I en digital, fragmenteret tid er spørgsmålet sværere at besvare. Denne konstatering tjener dels som en disclaimer (har vi overset noget, så er det både vores og tidens skyld), dels som en understregning af, at der er mange forskellige indgange til at bedømme de kreative arbejder.

Den ene er bare selv at plukke i udbuddet – hvad der nu måtte være Top of Mind.

Her dukker cases som Spies’ Do It For Mom og Pandora-filmen The Unique Connection umiddelbart op.

Robert/Boisen og Spies arbejder fortsat – via kampagne-aktiviteter – på at få gjort noget ved det faldende fødselstal herhjemme. Den svære 2’er, oven på Do It For Denmark, virker ubesværet, og denne gang handler det om aktiv ferie, iblandet lidt forældrekøb.

Kampagnen fra efteråret har fået både international omtale og awards – og over 7 mio. visninger, alene på YouTube.

17 mio. visninger på Youtube

Lige dén med antallet af YouTube-visninger kan The Unique Collection godt stikke. Pandora-filmen er blevet vist over 17 mio. gange på denne kanal, var en overgang verdens mest delte reklame, og er i øvrigt shortlistet i YouTube og The Webby Awards’ samarbejde om at kåre årets bedste reklame på netop YouTube.

Filmen er fra Malling Productions, der er bedst kendt for at udgive magasiner. Men CEO – og tidl. Mensch-medarbejder – Hanne Fabricius har villet det anderledes.

En anden måde at anskue det kreative udskilningsløb er årets prisuddelinger. Bruger man denne indgang, så vil Robert/Boisen arbejder også her træde stærkt frem. Do It for Denmark var blandt de store vindere ved både DIA og CCA, og hertil kommer Anthon Bergs The Valentine Experiment, der vandt Grand Prix ved AEA.

Men også Brandhouses fine og poetiske Circus Love træder stærkt frem med både priser og opmærksomhed. Ved True Awards vandt bureauets Interflora-arbejde titlen som Årets film 2015, og makkerparret demonstrerer nok engang evnen til at kreere langtidsholdbare koncepter.

Partners formåede også at skille sig ud – bl.a. ved selvsamme True Award, hvor det blev til guld for Bedste filmkampagne med Grønne Byer for Tuborg. Men også Kurt Thyboes originale indsats for Tuborg Classic – ret beset lanceret for godt et år siden – er en elegant fortsættelse af Tuborgs reklametraditioner.

Løver til Uncle Grey

I Cannes Lions vandt UncleGrey hele 5 løver, fordelt på 2 arbejder: Canon Gig App og Weber BBQ Cultures.

Canon minder effektivt brugerne om, at mobilkameraet ikke helt står distancen over for det regulære kamera. Et 4K Canon-kamera stilles til rådighed for koncertgængere, så brugerne – via en livestream på deres mobil – kan vælge ud, zoome ind og gøre ved … og tage det billede, de måtte ønske.

Hos Weber har best.formanden Jim Stephen præcist udstukket vejen: “We are not metal benders, we are in the entertainment business”. Og det gør det oplagt – med UncleGreys bistand – at dele digitale, inspirerende grillfortællinger og -kulturer.

Endelig kan man også forsøge at kigge på det arbejde, der har trukket størst læsertal på Bureaubiz. Her bliver det bare ikke nødvendigvist det mest anerkendte arbejde, der kommer i fokus.

Bureaubiz 2015: De 10 mest læste historier om kreative arbejder 


  1. Her er Partners’ premiere for de Konservative

  2. Alternativet driller de Konservative

  3. Derfor er Venstres plakat genial

  4. Nyt bureau skaber nyt logo for Nemlig.com

  5. Kaffekædes nye logo har italiensk inspiration

  6. Kims og Partners dropper Jørgen efter 17 år

  7. Godt grebet: Bolia vendte kritisk tekst til succes

  8. Partners-film sætter tonen for Danmarks nye supermarked

  9. Telenor bruger ikonisk sports-sang i ny kampagne

  10. Her er Hjaltelin Stahls premiere for Swipp

Partners’ kampagne for de Konservative udløste mange kommentarer – både for og imod. Men den ultimative dom, vælgernes, var negativ. Partiet gik yderligere tilbage. 

Med i bedømmelsen af et kreativt arbejde hører også, at det er født i en kunde-bureau relation – og dermed også kan bedømmes på kundens brief, på bureauets evne til at sælge ideen ind samt de hensyn og forbehold, kunden i øvrigt må tage og have.

Det kan være svære betingelser – hvilket blot understreger kreativitetens styrke, når et koncept formår at køre videre år efter år. Det ses bl.a. hos Oddset, Interflora og OK benzin. Sidstnævnte vandt årets nyhed ved True Award; TV 2 Prisen, som gives til den reklamefilm, som skaber den højeste grad af involvering og motivation blandt forbrugerne.

De stramme kommercielle krav skal ikke forklejne de ideer og eksekveringer, som ikke er kørt i parløb med en kunde. I denne kategori finder vi Stefan Arnoldus og Jacob Nørremarks kreative limousine-service under sommerens Cannes Lions, som gav de to studerende taletid hos kreative chefer på internationale bureauer – og i sidste ende også et job, hos Colenso BBDO i New Zealand.

Andre unge kunne også – bl.a. en usædvanlig måde at vende begrebet forældrekøb om til et slags børne-salg. Historien hed 4 unge kreative bag utraditionel kampagne for salg af barndomshjem.

Og så var også lige Volvo Life Paint, der vandt hele to Grand Prix’er i Cannes Lions – og hvor Rasmus Smith Bech og Jonas Roth fra Grey London er det kreative team. Life Paint er en oplysnings-kampagne i ordets bogstavelige forstand; en spray, der får cykler og cyklister til at lyse op i mørket. Ret enkelt, ret genialt.