Årets imageanalyse er i fuld gang

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Sidste år overtog Kunde & Co førstepladsen fra &Co og Carat vippede OMD væk fra toppen. I de senere år har placeringerne i imageanalysen skiftet en del.

MyResearch er netop i disse dage begyndt indsamlingen af data til den årlige imageanalyse, MyImage, som Bureaubiz og MyResearch står bag.

Det er femte gang, analysen gennemføres. Den foretages blandt marketingansvarlige og afdækker hvilke bureauer, der har det bedste image baseret på en række forskellige både kvantitative og kvalitative parametre.

Der er ofte en betydelig stabilitet i den slags analyser, men i de senere år, har der været flere skift i placeringerne.

For to år siden skubbede &Co sejrsvante Wibroe, Duckert & Partners væk fra førstepladsen – men fik kun et enkelt år. Sidste år indtog Kunde & Co førstepladsen.

Blandt mediabureauer har OMD i en årrække ligget øverst uanset, hvem der gennemførte den. Børsens Nyhedsmagasin var det første medie til at køre den. siden blev det i regi af Berlingskes Nyhedsmagasin, og i de sidste fem år er det så Bureaubiz og MyResearch, der har stået bag.

Men sidste år var det slut for OMD. Carat overtog førstepladsen.

Spørgsmålet er så, om der fortsat vil være mere turbulens i placeringerne – om Kunde & Co og Carat kan holde fast i førstepladserne.

Sidste år deltog 384 respondenter, og dermed er analysen en af de klart største analyser blandt danske marketingansvarlige. Hvis ikke den største.

“Vi er kommet godt fra start. Efter to dage ligger besvarelserne 14 pct. over samme tid sidste år, så fortsætter det på den måde, har vi en god chance for at komme endnu højere op og cementere analysens status som formentlig den største blandt marketingdirektører,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.

De digitale bureauer var ikke med i analysen sidste år, men er nu med igen.