Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

De samme fire brands ligger i toppen af årets imageanalyse fra Berlingske Media. Overraskelsen er nok, at Bang & Olufsen sammen med SAS er rykket markant op ad rangstien. Se imagelisterne her.

Årets højdespringer i Berlingskes imageanalyse er Bang & Olufsen, tæt forfulgt af SAS.

Begge har været ude i en overlevelseskamp, som de færreste virksomheder har oplevet og overvundet, skriver avisen og belønningen for det lange seje træk, kommer nu.

”Det er ganske enkelt en kraftpræstation. Normalt ser vi kun store spring op ad listen, hvis en virksomhed har haft et kortvarigt, stort dyk. Det så vi med Vestas, som på to år mistede 110 pladser, men derefter sprang 88 pladser op ad listen. Når det gælder Bang & Olufsen og SAS, så har vi med virksomheder at gøre, der har ligget fast forankret i bunden i mere end et årti. Det har vi sjældent – måske aldrig – set før,” siger Palle Klinke Hansen, der er direktør for IFO, som står bag undersøgelsen.

Bang & OFlusen er kommet ud af den uendelige krise ved at stå ved en strategi, som blev lagt under tidligere koncernchef Tue Mantoni, siger brandekspert Martin Roll til avisen og tilføjer, at der blev solgt fra og satset hårdt på B&O Play og på de klassiske highend-produkter. Og det bliver der nu eksekveret på af den nuværende koncernchef, Henrik Clausen.

Martin Roll siger endvidere:

”B&O står med en markant stærkere profil, som både rummer et nyt og yngre publikum samt det købestærke publikum, som er tiltrukket af den eksklusive del af forretningen. Når beslutningstagere sender B&O op ad imagelisten, skyldes det netop at selskabet står stærkere resultatmæssigt og det smitter direkte af på selskabets image,”

Image analyse (udvikling ift sidste år):

  1. Lego (samme)
  2. Novo Nordisk (samme)
  3. Danfoss (samme)
  4. Grundfos (samme)
  5. Ikea (+4)
  6. Rockwool (+6)
  7. Novozymes (-2)
  8. Velux Gruppen (samme)
  9. Chr. Hansen (+12)
  10. Vestas Wind Systems (-4)
  11. Microsoft (+2)
  12. Ecco (-2)
  13. Tivoli (+1)
  14. Coloplast (-7)
  15. Rema 1000 (samme)
  16. Carlsberg (+7)
  17. PFA Pension (+17)
  18. William Demant Holding (Oticon) (+9)
  19. ATP (+9)
  20. Københavns Lufthavne (-4)


Største stigning i Imageanalysen 2018 (stigning i antal pladser):

  1. Bang & Olufsen (69)
  2. SAS (67)
  3. Realkredit Danmark (43)
  4. KPMG (36)
  5. Nykredit (36)
  6. AP Pension (30)
  7. Saxo Bank (29)
  8. EY (28)
  9. Bygma (28)
  10. Gorrissen Federspiel (27)
  11. Nets (23)
  12. Sanistål (20)
  13. Dampskibsselskabet Norden (20)
  14. Danishc Crown (19)
  15. Sampension (18)
  16. BDO (18)
  17. PFA Pension (17)
  18. PensionDanmark (15)
  19. ISS (14)
  20. GN Store Nord (14)

Imageundersøgelsen udarbejdes af IFO – Intsitut for Opinionsanalyse for Berlingske. Undersøgelsen er foretaget i perioden 22. april – 6. maj i år.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club