Årets Markedsfører har en sort fortid

Peter Engholm
journalist

Transformationen fra sort energi til grøn kæmpe er danmarkshistorie. Læg dertil et højt niveau inden for markedsføring, innovation og kommunikation. Det giver Ørsted særprisen ved AEA.

Formanden for Kreativitet & Kommunikation, Jens Peter Jensen, kunne ikke overrække prisen som Årets Markedsfører i gængs, fysisk forstand ved Advertising Effectiveness Award 2020.

Showet blev gennemført digitalt, men det pillede ikke ved hyldesten til ”den excellente markedsfører, der investerer i kreativitet, innovation og kommunikation. Og gør det på et ekstremt højt niveau”.

Årets Markedsfører, der i år går til Ørsted, er den eneste pris til AEA, man ikke kan melde sig til. Det er KreaKoms bestyrelse, der alene udvælger den værdige modtager.

”Ørsted er ikke valgt på baggrund af en enkelt kampagne eller kommunikationen i 2020. Årets Markedsfører Ørsted er valgt for et kanonhøjt niveau i alle aspekter af markedsføring, innovation og kommunikation – gennem en lang årrække,” lød motivationen fra Jens Peter Jensen.

”Ørsteds transformation fra sort energiselskab til grøn er for længst blevet danmarkshistorie. En så gennemgribende transformation på så relativt kort tid kræver, at man gør rigtig mange ting rigtigt. I mange og komplekse spor. Og man kan ikke lykkes, hvis ikke også kommunikationen til medarbejdere, markederne og offentligheden er i absolut topklasse. Alle skulle med på omstillingen af brandet.”

Verdens mest bæredygtige selskab
For blot tre år siden skiftede virksomheden navn fra DONG til Ørsted. Ingen let øvelse for så stort og kendt et brand. Og det er jo ikke fordi, Ørsted ikke har været genstand for massive politiske konflikter og andet pres fra omverdenen, konstaterede juryformanden i sin anerkendelse af eksekveringen:

”Det er et mesterstykke i den svære kunst at viske tavlen ren og skabe en helt ny position. Også krisekommunikation og public affairs, er mestret undervejs. Og i et helt andet hjørne af markedsføringsdisciplinen tror vi, at de fleste af os er blevet forført i biografen af Ørsteds store hero-film: Hvordan vi skal lære at passe bedre på vores store hjem – planet earth.”

Årets Markedsfører har i dén grad gjort grøn energi til brandets kerne og DNA, og det strategiske omdrejningspunkt gennemsyrer alt, hvad Ørsted gør, konstaterede Jens Peter Jensen.

Ørsted er på bare to gået fra en 29. plads til en 3. plads på imageanalysen fra Instituttet for Opinionsanalyse. Børsværdien er mangedoblet, og rebrandingen er gået så godt, at World Economic Forum i januar kårede Ørsted til verdens mest bæredygtige selskab.

Og nu også Årets Markedsfører 2020.