Årets mest læste artikler på Bureaubiz

Peter Engholm
25@mail.dk

Overblik over lønninger, indtjeninger og nomineringer – her finder vi de højeste læsertal. Læg dertil bureaukøb og et stortalent, der siger farvel. Se Top20 her.

At artikler om Partners, Republica, Konstellation, DesignIt og Umwelt er på listen på årets mest læste historier, overrasker næppe, når nu nyhedssitet hedder Bureaubiz.

Partners’ premiere-kampagne for de Konservative tiltrak sig årets tredjestørste læsertal, og Republicas overtagelse af Konstellation var den 6. største nyhed i 2015.

Men det er i lige så høj grad også bredere dækkende overblikshistorier, som i år har formået at fange opmærksomheden – og hvis vi må have lov til at være lidt personlige, så er vi faktisk ret godt tilfredse med det.

Image-analyse trækker opmærksomhed

Historier fra bærende Bureaubiz-projekter som den årlige MyImageanalyse, der laves sammen med MyResearch, og den årlige Bureaurapport med regnskabstal for mere end 220 bureauer rangerer nemlig højt på listen.

Overblik var der også at hente i shortlisten fra Creative Circle Award – også selvom listen ikke ligefrem var short: juryerne havde nomineret i alt 63 bureauer.

Dertil kommer hitlisten over de reklamebureauer, der har flest følgere på Facebook, LinkedIn og Twitter. Det var dog en historie, vi fik skæld ud for af forskellige, fordi de mener, at man skal holde op med at fokusere på antal likes og følgere.

En af årets absolut mest læste historier har vi ikke taget med på listen; Coop skifter tilbudsavis-distributør. Og nej, det handler ikke om smagsdommeri over for taktisk kommunikation, men skyldes, at historien popper højt op, når tilbuds-søgende danskere googler ’den lille postkasse’.

Det er ikke Bureaubiz’ vanlige læsere, der har bragt historien på Top20 – og vi har sendt en del telefonforespørgsler videre til Coop.

Lidt, men også kun lidt det samme kan måske siges om ’Ny award hylder danske YouTube-stjerner’. Nogle af denne artikels læsere har nok mere interesse i YouTube-stjernerne end i selve awarden og i det branche-relevante faktum, at YouTube snart bliver større end tv.

Unge gør sig gældende

Mest læst i 2015? Philip Bock – den unge dansker, som med en af verdens bedste mapper og et job på M&C Saatchi i London, sagde farvel til bureaubranchen for – på Cannes Lions, intet mindre – at lancere Sponsta, der forbinder brands med instagrammere.

Fra samme årgang på Kreativ Kommunikation, DMJX, finder vi i øvrigt Stefan Arnoldus og Jacob Nørremark. Deres vej til et job på Colenso BBDO i New Zealand gik via en kreativ limousine-service ved Cannes Lions – også denne historie kom på Top20.

Derudover skal vi på klassisk hitliste-manér også have boblerne med – de historier, der ganske vist havde store læserskarer (i Bureaubiz-sammenhæng), men lige akkurat ikke nok til at komme på Top20:

Mere Partners, i form af Swipps farvel til bureauet og Alternativets drilleri af bureauets kampagne for Konservative. Mere overblik, i form af shortlisten til AEA, mere ungdom med udlængsel.

De mest læste historier i 2015 – Bureaubiz

  1. Dansk stor-talent siger farvel til bureaubranchen

  2. Annoncører kårer ny imagekonge blandt reklamebureauer

  3. Her er Partners’ premiere for de Konservative

  4. Suveræn imagekonge blandt de digitale bureauer

  5. Ny award hylder danske YouTube-stjerner

  6. Republica overtager Konstellation

  7. 63 bureauer på shortlisten til CCA

  8. Stor dansk bureauhandel: Designit solgt for op mod 650 mio.

  9. Her er bureaubranchens højeste lønninger

  10. Hitliste: Se de største reklamebureauer på de sociale medier

  11. Fem nye partnere i Umwelt

  12. Kreativ limousine-service giver 2 unge job på den anden side af kloden 

  13. Et af Danmarks største bureauer er ret ukendt

  14. Tre nye direktører til McCann

  15. Dansk bureau vinder global Arla-pitch

  16. Se de største bureauer. Samt de hurtigste og de langsomste

  17. Værsgo: Bureauet med branchens højeste lønninger

  18. Her er de bedste bureauer til at tjene penge. Og de dårligste

  19. Carlsberg afslutter atypisk pitch med valget af ungt bureau

  20. Morten Albæk investerer millioner i dansk digitalt bureau