Årets mest prisvindende: 2 bureauer deler førstepladsen

Peter Engholm,
journalist

137 bureauer fik point i Bureaubiz’ award-oversigt. Aldrig har toppen været tættere, og &Co er ikke alene allerøverst. Også mediabureauerne har en ny nr. 1.

I mere end ti år har Bureaubiz gransket prisuddelingernes short- og vinderlister – og talt point sammen. Den store oversigt har hvert år kunnet læses i en rapport, nærmere bestemt BureauTrends, der udgives af Bureaubiz og MyResearch.

Her bringer vi Top5, og alene på denne del er der artige nyheder:

Listen har en ny nr. 1 i form af Uncle Grey – vel at mærke uden, at de seneste fire års øverstplacerede, &Co., er stødt fra tronen. Fordi for første gang i award-oversigtens historie deles førstepladsen mellem to bureauer. Læg dertil at Hjaltelin Stahl er blot fire point fra de to øverste. Så tæt har toppen ikke været før.

Top5: Mest prisvindende bureauer – 2020/21

  • 115 Uncle Grey
  • 115 &Co
  • 111 Hjaltelin Stahl
  • 78  Hello Monday
  • 67  Robert/Boisen & Like-minded

Ved Creative Circle Award var &Co. den helt store vinder, mens Uncle Grey klarede sig bedst af alle danske bureauer ved D&AD og høstede også flot ved Cannes Lions og CCA. Hjaltelin Stahl var efterårets mest prisvindende bureau og fortsatte pointhøsten – om end mere beskedent – ved både CCA, Cannes Lions og Danish Digital Award.

Alle tre bureauer kan se sig selv i øjnene. Men de kan samtidig se en udelt førsteplads være tæt på. For eksempel indsendte &Co. ikke selv til awards de sidste ni måneder i 2020, Uncle Grey var ingen steder at se ved DDA, og Hjaltelin Stahl fik ikke vekslet bare en af sine fem shortlister i Cannes Lions til en sølvløve. Var en af de fem blevet til en bronze, så havde førstepladsen været delt mellem tre bureauer.

Mediabureauerne: Nyt navn og ny nr. 1
Mediabureauerne har deres egen award-oversigt, og her har OMD i en årrække været suveræn. Også i denne oversigt er der nu en ny nr. 1 – dentsu x – og den placering deles ikke.

Vizeum skiftede navn til dentsu x i december 2020 og leverede inden da en award-slutspurt så overbevisende, at det gamle bureaunavn blev stående lige lidt længere:

Grand Prix ved AEA, guld og dobbelt-sølv ved Eurobest samt kampagneprisen ved Rambukken – alt sammen for Black Friday (Re)sale sammen med Hjaltelin Stahl for IKEA.

Top3: Mest prisvindende mediabureauer – 2020/21

  • 58 dentsu x (Vizeum)
  • 34 OMD
  • 26 IUM

I alt 137 bureauer høstede som minimum 1 point i den forgangne award-sæson, ud fra denne model:

1 point for en shortliste, 2 point for en bronze, 3 point for sølv, 5 point for guld og for en pris (awards uden guld, sølv og bronze) + 5 point for Grand Prix eller lignende hovedpris.

Der gives dobbelt point for resultater i Cannes Lions og D&AD.

Så da Kühl & Han i sommer vandt Grand Prix ved Cannes Lions i Design for H&M Looop, udløste det 20 point til regnskabet.

Disse awards indgår i oversigten

  • Advertising Effectiveness Award
  • Creative Circle Award
  • Danish Digital Award
  • Rambukken
  • Cannes Lions
  • D&AD
  • Eurobest
  • Echo Awards

The True Award er normalt også med i oversigten, men 2020-udgaven blev først udsat og siden aflyst. Showet vender retur til november i år.

BureauTrends indeholder Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen, Bureaudirektør trendanalysen, årets gang og de mest prisvindende bureauer. 
Nøgletalsanalysen bygger på 369 bureauer med en samlet bruttoavance på 8,124 mia. kr.
2021-rapporten udkom medio september, og koster kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.