Aarhus-bureau fravælger BtC-kunder til fordel for BtB

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Samtidig har bureauet ansat social media manager fra Jysk og Hummel til at lede en ny afdeling for social media.

Ambitionerne er store og ubeskedne. Aarhus-bureauet, Pravda, vil være Danmarks bedste BtB bureau. Men det bliver man kun, hvis man tør satse benhårdt – og dermed også tør foretage nogle fravalg.

”Vi har forberedt det i noget tid, og derfor har vi i en periode sagt farvel til flere BtC-kunder, hvor vi ellers godt kunne have gået efter at få dem til at blive større. Vi har nu et par BtC-kunder tilbage, men vores budskab er klart. Vi opsøger ikke BtC-kunder og skulle der komme nogen til os, så vil vi forklare dem, at der nok er andre, der er bedre til opgaverne end os,” siger adm. dir. Mette Hejl.

I forbindelse med omstillingen har man outsourcet digitalafdelingen – og samtidig oprettet en ny til social media. Til det formål har Pravda hentet den tidligere Social Media Manager i Hummel og Jysk, Anders Lunde, der får ansvaret for at drive Pravda Social.

Bureauet kom ganske godt ud af det senest kendte regnskabsår, der sluttede d. 30. juni sidste år. Bureauet voksede med over 20 pct. Til en bruttoavance på ca. 13,5 mio. kr. Overskuddet var på lidt under 1,3 mio., hvilket hænger sammen med, at man allerede for et år siden var begyndt på investeringer i omlægningen.

At foretage et fravalg for at blive bedst til BtB indebærer dog ikke mindre ambitioner på det økonomiske.

”Vi skal helt klart blive større,” siger Mette Hejl.

Bureauet arbejder systematisk med udvikling af den kreative tænkning. To gange om ugen har hele huset kreativ B2B-træning, og hver mandag præsenterer bureauets brand developers den seneste B2B-relevante teori samt branche- og tendensindsigt.

”Det kræver rigtigt meget tid, men det giver en helt unik samling i vores fokus. Det handler ikke om, at vi skal tænke ens men alle skal forstå rammen for vores arbejde og forstå Pravdas fortolkning af B2B-kommunikation,” siger Mette Hejl, og fortsætter:

”At affærdige B2B-kommunikation som tør, ukreativ og endda som en død disciplin handler vist mere om, at man ikke evner at navigere i eller administrere den livsvigtige og dybe indsigt, det kræver at kommunikere fra virksomhed til virksomhed.”

Hos Pravda prædiker man dog ikke tesen om, at BtB er lig med det mere BtC-agtige human-to-human.

”Det er larmende logisk, at der altid har været et andet menneske i den anden ende af linen, så human2human? Jovist, men snakken om, at industrivirksomheder har behov for at kommunikere som forbrugere, er det varmeste luft. De sociale kanaler har åbnet op for en direkte udveksling mellem mennesker, men man agerer stadig på vegne af andre og andres penge, så B2B-tilgangen er helt intakt.”