AarhusKontoret opretter nyt bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

2009 gik godt, siden er det gået bedre. Bureauet med fire partnere er vokset med fire medarbejdere, og nu følger et selvstændigt bureau.

AarhusKontoret kom fint igennem sit første år. Regnskabet for 2009 viste en høj bruttoavance pr. medarbejder, et overskud nær millionen, og adm. direktør Anders Tranæs er da også “vældig tilfreds”.

Bureauet blev stiftet af kreative med en fortid på Uncle; Anders Tranæs, Jonas Nørregaard, Rasmus Dunvad og Thomas Falkenberg. Samt den hollandske designer Hans Leijdekkers. I efteråret valgte Falkenberg at gå solo, og så var man 4 tilbage på bureauet- men siden er det gået frem.

“Vi har hentet en tekstforfatter, en ADer, en grafisk designer og en projektkoordinator ind. Så nu er vi 8 i alt – 9 med Mikkel Egelund,” siger Anders Tranæs.

Når 9.-manden fremhæves separat, skyldes det, at han skal stå i spidsen for et nyt, selvstændigt webbureau; AarhusKontoret Elektrisk.

“Mikkel Egelund bliver adm. direktør for AarhusKontoret Elektrisk, som ejes af ham og de fire partnere i AarhusKontoret. Han sidder hos os indtil 1. september, hvor han får sin egen etage. Vi kender Mikkel fra Uncle og Grey – han var medstifter af HeyDay og kommer senest fra Envision, hvor han var digital producer,” siger Anders Tranæs.

AarhusKontoret Elektrisk begynder ikke at rekruttere før efter sommerferien, og det bliver ikke tale om et par faste freelancere eller noget i den dur.

“Det nye bureau skal have sine egne kunder og udvikle eget idéarbejde, men afsættet bliver opgaver, der kommer fra os, altså AarhusKontoret. De opgaver vil alene kunne beskæftige 3-4 medarbejdere. Vi kan se, at flere og flere løsninger bliver digitale. Tag f.eks. vores kunde, NytSyn, der har et stort relationsprogram og udsender digitale magasiner seks gange årligt,” siger Anders Tranæs.

I lancerede AarhusKontoret som et bureau “kun med kreative” – hvor langt er I fra den oprindelige tanke?

“Jeg forstår godt spørgsmålet, men trods udvidelser er vi stadig tæt på udgangspunktet. Al opgavebestilling og briefing går via os – altså de fire partnere, der alle er kreative. Det kan selvfølgelig blive svært at holde fast i, hvis vi vokser meget mere, men AarhusKontoret har fortsat intet mellemled mellem kunden og de kreative,” siger Anders Tranæs.

Bureauet deltager i den aktuelle konkurrence om Stofas samlede markedsføring og har netop vundet en konkurrence om at positionere Hotel Legoland.

Nøgletal for Aarhuskontoret

  • Bruttoavance 5,3 mio. kr.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,06 mio. kr.
  • Lønandel 61
  • Resultat af primær drift +0,962 mio. kr.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz