Det ligner en meget aggressiv forretningsmodel. Først hjælper man forbrugere med at blokere annoncer og lægger på den måde pres på de digitale medier.
Og dernæst kommer man med en model, hvor man kan tilbyde en vej uden om blokaden mod en provision.
Reaktionerne har da også været skarpe over for, at den tyske Adblock Plus fra Eyeo, der angiveligt er installeret på 100 mio. enheder, nu tester et reklamenetværk, der kan komme uden om deres egne restriktioner.
Det er de engelske medier, Campaign og Financial times, der fortæller historien. Over for Financial Times fortæller Eyeo-direktør, Ben Williams, at man vil tage en provision på 30 pct. af annoncer solgt gennem netværket, hvor der også vil blive stillet en række krav til udformning og størrelse på annoncer.
En af de skarpe reaktioner kommer fra Guy Phillipson, CEO hos IAB UK. Han mener, det minder om at tage medier som gidsler.
“De siger til publishers, ‘vi har taget nogle af jeres kunder væk, som ikke ønskede annoncer og nu sælger vi dem tilbage til jer mod en provision’.”
Også Google har reageret skarpt på udmeldingen.
Kilde: Campaign