Pensions- og forsikringsselskabet PenSam var sidste år ude i en mediestorm, og modtrækket er – som beskrevet i denne artikel – en hyldest til de hårdtarbejdende kunder via samtaler med fodboldstjernen Daniel Agger. Valget af bureau-partner er også usædvanligt, al den stund bureauet kun er tre måneder gammelt og p.t. består af 2½ medarbejdere.
Det Runde Bureau er stiftet af Jacob Holm, der senest var kreativ direktør i Zupa Recommended og før det var Senior Art Director igennem fire år hos Kunde & Co. Men listen over bureauer på hans CV er længere: Adtomic, Republica, Y&R, Partners, DDB og Propaganda.
”Jeg har været på bureau uafbrudt i 22 år – som AD’er, tekstforfatter, kreativ direktør og partner – og jeg er blevet bevidst om, at det er de kreative, der leverer reklamebureauets differentierende kerneydelse. Og jeg føler mig klædt godt på til at udfordre kunder både strategisk og kreativt,” siger Jacob Holm.
Han valgte at stifte sit eget bureau frem for at gå freelance, og dermed søge at sælge sin tid hos kunder frem for at sælge den hos bureauer.
”Det gav et godt rygstød for bureau-tilgangen, at PenSam ville med os. Dertil kommer, at vi har kunnet trække på freelance-netværket,” siger Jacob Holm.
Det Runde Bureau, der har taget navn efter funkishuset i Søborg, hvor man har til huse i kælderen, har bevidst valgt ikke at have nogen kant.
”Jeg er rundet af de bureauer, jeg har været på – det folkelige fra Partners, det strategiske fra Kunde, det intellektuelle fra Propaganda og det integrerede fra Zupa Recommended. Og jeg foretrækker at mixe værktøjerne frem for at levere en bestemt stil. Samtaler med kunden skal handle om netop kunden – ikke om bureauets eventuelle fortræffeligheder,” siger Jacob Holm.
Blandt Det Runde Bureaus øvrige kunder kan nævnes Københavns Idrætsefterskole, GrowthWheel og Hancock Bryggerierne.