Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

En kedelig 2’er er et velkendt fænomen fra filmens verden, og nu har Adidas så også præsteret det i forbindelse med global kampagne.

Indsigten med, at Adidas er det originale mærke og altid har været god til at finde originalerne – den er god. I hvert fald hvis man spørger Søren Christiensen fra Robert/Boisen, der har været med til at arbejde på et af de store internationale sports-mærker, dengang bureauet havde Puma.

“Jeg synes også den første film fortæller historien udmærket. Men jeg synes ikke de får meget ud af stjernerne i 2’eren. Når de nu de vil prædike originalitet, havde det nok været en god ide at stræbe efter at være mere original i stedet for at gøre, hvad man så ofte har set i filmens verden – at komme med en halvsvag 2’er”, siger Søren Christensen.

Filmen er skabt af bureauet Sid Lee og rummer stjerner som Noel Gallagher, Daft Punk, Snoop Dogg, Franz Beckenbauer og David Beckham. Den kan ses her.

Så der er ingen tvivl om, at den har kostet en bondegård.

Der er tale om en global kampagne, der retter sig mod modeverdenen.

“Selvom Beckham er med, så handler det om at drive deres modemærker. Beckham tilhører mere kategorien rockstjerner end en fodboldspiller, og jeg er overbevist om, at der også vil komme en fodbold-kampagne”, siger Søren Christensen.

Den oprindelige Houseparty kan ses her – men uden lyd. Den er fjernet på Youtube

Kommentarer

  1. Ok… ‘kedelig 2’er’ – men det var skide sjovt at lave 😉
    Just wait… der kommer meget meget mer. It’s just begun.

    Og at bedømme på user comments, så sidder den lige i skabet hos målgruppen.

  2. Jeg kan ikke rigtig se, at kritikken rammer. Stjernerne ses kun lige længe nok til, at man genkender dem, og så ikke mere. Dét gør netop, at det ikke er en reklame for Beckham eller Gallagher, men en Adidas reklame. Stjerneikonerne bliver en del af den fest, som Adidas danner rammerne omkring – og som Adidas kunde kan man også være med, på lige fod med stjernerne. Stjernerne bliver med vilje ikke ikoniseret og sat på piedestal, men præsenteres i stedet som personer – og derfor skal man kun se dem i glimt.

    Så omkring originalitet: det er en ret gammeldags tankegang, at tænke i original version og efterfølger. I stedet kan man tale om versioner – hvor originalen ikke er mere værd, men versionerne i stedet er ligeværdige. Det hedder postmodernisme.
    Originalitet kan også meget nemt blive udhulet, hvis man konstant flakker fra det ene til det andet i jagten på nye, originale idéer. I stedet har man et originalt koncept, som man holder fast i, og som man så laver versioner over.
    Personligt vil jeg gerne se flere af samme slags, og synes ikke det er kedeligt.

  3. Enig i kritikken af kritikken, desuden tror jeg godt at målgruppen forstår hvad der menes med “original” i reklamen.

    Det er lidt for fristende at bruge “performativ inkonsistens”-argumentet*, men det er en fejltolkning af hvad der menes original.

    Det er ikke original som “helt nyt”, men som “med særart”.

    *”…Når de nu de vil prædike originalitet, havde det nok været en god ide at stræbe efter at være mere original i stedet for at gøre, hvad man så ofte har set i filmens verden – at komme med en halvsvag 2’er…

  4. @Bertrand: Star Wars spottet var en teaser på filmen, og brugt til at promovere den nye star wars kollektion og introducere ‘the neighborhood’ … Det skal også huskes at denne film blot er en lille brik i vores globale ‘Celebrate Originality’ kampagne der bl.a. omfatter en interaktiv womens lookbook (http://www.youtube.com/watch?v=Egt8Ceiem4A), verdens første Augmented Reality experience på sneakers. (http://www.youtube.com/watch?v=rRcognsyqNY), innovativ Google/maps deathstar facebook application (http://www.youtube.com/watch?v=lwG-DO0hufc), i UK kan man selv instruere sin egen version og tilføje egne klip (http://tinyurl.com/meetmystreet). Og det kun begyndelsen… henover sommeren kommer der events og gadefester, interaktiv directors cut, med tons af extended content og live streams med celebrities. Og bare vendt til world cup… så blir det først rigtigt sjovt 😉

  5. The Houseparty was a nice film, not a great idea, but the music is fantastic and made the film nice. What I don’t understand is why Sid Lee repeats itself by doing kinda the same with the following films. I don’t get that.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club