Adpeople 10 år: Yin, yang, Daniel og alle de andre

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Ronnie Job og Emre Jørgensen er yin og yang i Adpeople, der lige nu arbejder med at bygge en ny selvforståelse for bureauet op. Det sker på et tidspunkt, hvor aktiviteten er stigende, men hvor økonomien viser tilbagegang.

Når Adpeople’s mere end 100 medarbejdere i aften samles for at fejre bureauets 10 års fødselsdag, så sker det på en baggrund, hvor stifter og øverste chef, Ronnie Job, taler om en ny selvforståelse.

Selvfølgelig – de blev jo solgt til WPP sidste år og gjort til en del af det nye Dell-dedikerede globale Enfatico-bureau!!

Men der er meget mere i det end det. For da salget blev effektueret 1. juli sidste år, blev Adpeople umiddelbart til et netværks-bureau, og Ronnie Job blev til Enfatico’s EMEA-chef.

Siden er der dog sket ganske meget.

Finanskrisen dukkede op, Dell blev ramt hårdt, de to folk hos Dell, der havde købt Enfatico-løsningen, er væk, og for en måned siden blev det besluttet, at lægge Enfatico ind under Y&R.

Der går på internationalt niveau spekulationer om turbulens i Enfatico’s relation til Dell, og samtidig stiller beslutningen også spørgsmål ved, om der skal ske noget i Danmark, hvor Y&R står på dørskiltet hos Bates.

Ronnie Job har dog ingen svar eller kommentarer til de spørgsmål, men det er på den baggrund, at der begynder at forme sig en ny selvforståelse, hvor han og Emre Jørgensen på internt niveau er begyndt at tale om en gruppe under navnet ASG: Adpeople, Softwarepeople og Graphicpeople.

Hertil kommer så Enfatico. Det er her Dell ligger, og kigger man på relationen til Dell herfra, så er der i hvert fald ingen problemer.

“Vi kender Dell igennem mange år, og vi forstår forretningen rigtig godt. Vi vil i dag tillade os at hævde, at vi kan noget i forhold til Dell, som ingen andre kan”, siger Ronnie Job.

Men samtidig sker der en markant udvikling hos Softwarepeople og Graphicpeople i Bangladesh. Softwarepeople forventes at give overskud for første gang i år, og Graphicpeople er vokset fra 33 til 96 medarbejdere på blot et år.

“WPP er reelt den største kunde hos de to, idet de nu sælger ind til hele gruppen, og den udvikling søger vi at understøtte. Bl.a. ved at have udnævnt en general manager for Graphicpeople og ved at planlægge at gøre det samme for Softwarepeople”, siger Emre Jørgensen.

Det samme er sket for Adpeople, hvor tidligere Grey-direktør Daniel Hoffmann styrer biksen. Og det går faktisk ganske godt. For et par måneder siden kunne man skrive HTH Køkkener på kundelisten og på det seneste har man også landet projekter fra Nycomed og Novozymes.

Der ligger en bruttoavance på 25-30 mio. kr. på ikke-Dell kunder, som sorterer under Daniel Hoffmann sammen med de kreative direktører Rune Degett og Jette Nørgaard. Hertil kommer Enfatico’s kreative direktør, Rhiannon Davies.

I toppen sidder Ronnie og Emre så. En relation, der har fungeret siden 2003, og som Ronnie Job karakteriserer som yin og yang.

“Jeg er god til at kaste bolde op i luften, Emre er god til at gribe dem, og den konstellation har vi haft ufattelig stor glæde af”, siger Ronnie Job. Emre Jørgensen er således den operationelle chef, mens Ronnie flyder noget rundt med en mindre præcis rolle.

Selvforståelsen er således, at de begynder at se Adpeople i København som andet og mere end et netværks-bureau. Det er godt nok en del af et netværk, men de har noget at tilbyde bredt ud i netværket, som de således nærmest ser som et potentielt marked for bureauet.

Det er dog ikke uden udfordringer, for netværk har deres egen måde at styre økonomi på.

Adpeople’s regnskab er netop offentliggjort, og det viser et fald i bruttoavance og bundlinje i et år, hvor man var ejet af People Group i første halvdel.

Til det siger Ronnie Job:

“Når man bliver en del af et helt nystartet bureau, er der ikke faste procedurer for allokering af bruttoavance, og det arbejder vi så med”.

Han og Emre Jørgensen understreger da også, at aktiviteten på bureauet i København er stigende.

Regnskabet viser kun tal for Adpeople. Bruttoavancen for hele gruppen var ca. 126 mio. kr. i 2008.

Nøgletal for Adpeople

  • Bruttoavance 102,203 mio. kr. -4,5 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,054 mio. kr. -18,3 pct.
  • Lønandel 53 (48)
  • Resultat af primær drift 21,105 mio. kr. -32,3 pct.