Adpeople spiller en stadigt mere dominerende rolle i det internationale Enfatico-netværk. Det har dels en kontant betydning i form af et stærkt regnskab for 2009. Og dels den betydning, at “The Copenhagen Model” indføres på de øvrige Enfatico-kontorer.
“Vores model med at kombinere software, sourcing (Bangladesh, red.) og strategi/kreativitet fungerer, og vi kan se, at vi er 300 pct. mere effektive end andre afdelinger. Derfor er vi i gang med at indbygge den samme model andre steder,” siger Emre Gürsoy, der har titel af COO i Enfatico, mens Ronnie Job har rollen som CEO.
Enfatico er det bureau, som WPP etablerede, da man vandt det globale Dell-budget, og som efterfølgende købte Adpeople, Softwarepeople og Graphicpeople (ASG) af People Group.
Enfatico blev dog aldrig den succes, som WPP-topchef Sir Martin Sorrell havde håbet på, og siden er Adpeople’s årelange erfaring med at håndtere Dell slået igennem.
Det er nu Ronnie Job og Emre Gürsoy, der står i spidsen for at få balance i tallene for hele Enfatico, og de kan melde om, at 2010 udvikler sig postivt.
Adpeople-gruppen fylder nu ca. 55 pct. af det 600 mand store bureau, og den internationale udvikling er den primære årsag til, at Adpeople netop har kunnet indlevere et særdeles stærkt regnskab med fremgang i både bruttoavance og overskud.
I særdeleshed overskuddet er gået markant frem, og Adpeople-gruppen præsterede i 2009 en overskudsgrad på over 20 pct.
Fremgangen findes hos alle tre dele af gruppen – men på bundlinjen er det i særdeleshed Softwarepeople, der er gået frem.
“Vi har skærpet fokus og er gået væk fra at arbejde med kundetilpassede løsninger. I stedet har vi udviklet et egentligt stykke software på basis af kernen i det, vi er gode til, og som nu kan implementeres meget hurtigt hos en kunde. Kun hos de helt store globale organisationer kan vi tale om tilpasninger, og den udvikling har ført til, at vi nu tjener penge,” siger Emre Gürsoy, der overtog driftsansvaret for Softwarepeople i slutningen af 2008.
Graphicpeople i Bangladesh er gået stærkt frem i bruttoavance og har nu over 100 ansatte.
“Det er noget af det, jeg er mest stolt over, at have været med til. De bliver dygtigere og dygtigere, og vi kan lægge stadig mere komplekse opgaver ud til dem. Også WPP Deliver, der arbejder på tværs af hele koncernen (verdens største bureaugruppe, red.) er begyndt at bruge dem,” siger Ronnie Job.
Dell fylder ca. 80 pct. af forretningen, og kontrakten løber ind til marts 2011. Men til spørgsmålet om risikoen for at tabe Dell, siger Ronnie Job:
“Den risiko og udsigten til måske at skulle kæmpe om kunden har jeg levet med i 11 år.”
Den danske forretning karakteriserer han og Emre Gürsoy som stabil.
“Men det ser vi som et flot resultat i et kritisk marked,” siger Emre Gürsoy og fortsætter: “Men vi har selvfølgelig ambition om at vækste også denne del af forretningen.”
20 pct. af den samlede forretning er dog stadig lig med et mellemstort reklamebureau. Hele gruppen er Danmarks tredjestørste reklamebureau.
Nøgletal for Adpeople, ASG-gruppen
- Bruttoavance 140,359 mio. kr. +12 pct.
- Antal medarbejdere 252 +42 pct.
- Resultat af primær drift +29,401 mio. kr. +82 pct.
Nøgletal for Adpeople
- Bruttoavance 108,95 mio. kr. +7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 981.532 kr. -6,8 pct.
- Lønandel 55 (53)
- Resultat af primær drift 26,498 pct. +26 pct.
Nøgletal for Softwarepeople
- Bruttoavance 23,061 mio. kr. +23 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 623.270 kr. +23,1 pct.
- Lønandel 63 (87)
- Resultat af primær drift +1,957 mio. kr. (-5,465 mio. i 2008
Nøgletal for Graphicpeople
- Bruttoavance 8,348 mio. kr. +91 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 80.000 kr. -19,2 pct.
- Lønandel 45 (38)
- Resultat af primær drift +0,946 mio. kr. +74 pct.