Advance bruger 1 mio. på at sende hele bureauet på efteruddannelse

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Svenske Hyper Island er målet, hvor 75 medarbejdere over to week-ender bliver kørt igennem en intensiv proces.

I dag tager andet hold af sted – d.v.s. 35-40 mennesker – i det der må karakteriseres som et af de mere ambitiøse efteruddannelses-projekter på et dansk reklamebureau.

Advance sender hele bureauet – incl. datterbureauerne – på en intensiv weekend på svenske Hyper Island. Det drejer sig om 75 mennesker, som fordeles over to week-ender og kommer til at koste bureauet den nette sum af ca. 1 mio. kr.

Men forventningerne er store. Kreativ direktør, Morten Kirckhoff, har selv været på Hyper Island og desuden stiftet bekendtskab med det under forberedelserne til Advance-projektet. Han beskriver det som et intensivt program med spændende foredragsholdere og nogle metodikker, der faktisk kan flytte folk på få dage.

“Hyper Island repræsenterer dybest set et gensyn med vores verden som den burde være: At se på mulighederne frem for begrænsninger. At holde momentum frem for at møde sig ihjel og et fokus på at løse problemer med kreativitet, frem for at lave reklame. Hyper Island er markedsført, som en digital wunderbaum uddannelse, men det er mere et verdenssyn og nogle metodikker, der viser sig at være den reelle vare,” siger Morten Kirckhoff og fortsætter:

“Det er ikke så meget foredragene som selve processerne, der er interessante i Hyper Islands. Det er processerne, der bringer folk op i speed. Jeg kan ikke huske, hvornår vi sidst har tilbragt så meget tid sammen omkring en samlet kollektiv dannelse med hele bureauet på en gang. Digitaliseringen er noget der gennemsyrer alt, hvad vi arbejder med, men gennem dette forløb får vi arbejdet med at etablere et fælles sprog, udsyn og metodik omkring vores arbejde.”

Morten Kirckhoff fremhæver et andet perspektiv omkring bureauets udvikling – nemlig udbredelsen af det kreative begreb. Idé-generering er ikke er forbeholdt en afdeling, men skal adresseres i alle henseender.

Vi lever af at løse komplekse og forretningskritiske udfordringer for vores kunder via kreativitet. Ikke 30 sek tv-spot. Selvfølgelig kan løsninger rumme reklame, men kommunikation kan også være meget andet og udfolde sig på mange niveauer,” siger Morten Kirckhyoff og fortsætter:

“Det er egentlig en rejse, vi har været på siden vi arbejdede med udviklingen af Bionicle. Det var en case, som ikke nød stor respekt i reklamebranchen – men det var en kreativitet, som skabte meget betydelige værdier.”