Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Power Miners er et nyt univers med avancerede borebisser, der bl.a. markedsføres på tv – vel at mærke som en del af programfladen på Cartoon Networks.

En undergrundssucces, kalder Børsen de nye Power Miners fra Lego. Animerede minifilm vises ikke bare ude i butikkerne, men også på Cartoon Networks.

“Vi får på en mindre kommerciel måde vist vores nye produkter, og vores partnere får noget godt indhold til deres kanaler. Det virker med andet end 20 sek. reklamespot, og det giver masser af inspiration til innovation i vores markedsføring.”, siger Mads Nipper, koncerndirektør i Lego med ansvar for marked og produkter, til Børsen.

Ganske som det i sin tid var tilfældet med Bionicle-universet har reklamebureauet Advance været med i udviklingen af Power Miners, og til Bureaubiz siger adm. direktør Jens Krog:

“Power Miners er ikke episk historie som Bionicle. Det er et mere snævert univers med fokus på en mere overskuelig konflikt. Og hvor Bionicle opfattes som sejt, så er omdrejningspunktet i Power Miners humor. Det er også grunden til, at man vil se det igen.”

Mine-universets placering uden for reklameblokken er Børsens ord “en meget effektiv vej til børnene”, og det skyldes ifølge Jens Krog, at det netop ikke tænkt som reklame fra begyndelsen.

“Det går ikke, hvis vores udgangspunkt er et reklamespot, som vi skal hente indhold fra. Det er fra starten tænkt som et univers. Det er grund-DNA’et, når vi og designerne skaber noget sammen. De skaber figurerne, vi tænker kommunikationen ind. Dermed er Power Miners plukket fra det samme træ, som vi hentede Bionicle fra,” siger Jens Krog.

Fra &Co kom aprilsnaren med, at pingpong pingvinen fra Carslberg Sport skal blive til en animationsfilm. Jens Krog går med på spøgen og konstaterer, at man i givet fald skulle lave en kobling: Pingvin? Nå, Carlsberg! Situationen er anderledes for Lego og Advance.

“Vi tænker indhold først, og det bliver integreret i produktet. Produktet spiller en naturlig rolle – ellers opstår let den klassiske situation, hvor man huske spottet, mens det kniber med afsenderen,” siger Jens Krog.

Advance og Bionicle-universet kom for nylig i centrum, da casen som den eneste i kategorien Ongoing Activities ikke kom på shortlisten ved Creative Circle Award. Afgørelsen medførte en del debat – bl.a. blev bureauet anerkendt for kreativiteten i produktudviklingen, men selv om universet kører på 9. år – og som sådan er ret ongoing – var dét i sig selv ikke begrundelse nok til at blive nomineret.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club