Advance skaber augmented reality til morgenmad

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Et velkendt morgenmads-produkt satser på augmented reality. Der er ikke planlagt en kampagne. Emballagen klarer jobbet.

Emballagen er selvsagt en meget vigtig kommunikations-kilde – men ikke bare i butikken. Når det gælder morgenmad, så er der masser af kommunikation i pakkerne, der står fremme på bordet til almindelig opmærksomhed for børnene.

Den kanal har Quaker sammen med sit bureau, Advance, valgt at satse benhårdt på. Det sker med udviklingen af augmented realty.

Fremover vil Quaker ikke blot servere morgenmad for børn med Mini Fras, men børn og deres forældre bliver nu også tilbudt en sjov interaktiv oplevelse med den nyeste 3D­‐teknologi.

Mini Fras‐æsken bliver ”gamificeret”, fortæller Head of Concept Development hos reklamebureauet Advance, Morten Kirckhoff:

”Inden for morgenmadskategorien er emballagen dét vigtigste medie overhovedet. Både i butikken, hvor den skal skille sig ud på hylden i supermarkedet og tale sit helt eget klare sprog. Og så kommer emballagen på bordet hjemme hos forbrugerne hver morgen og får mange minutters udelt opmærksomhed. Så når vi tilføjer et AR­‐lag, får vi en ny mulighed for at give børn én endnu mere engagerende og ’gamificeret’ oplevelse, som kan samle familien endnu mere – samtidig med at børnene får en sund morgenmad serveret,” Morten Kirckhoff.

Konkret kan et barn med en iPad eller smartphone i hånden via en downloadet gratis app få de animerede Mini Fras’er til at springe ”levende” ud af æsken samtidig med, at de interagerer med barnet om at løse quizzer og klare baner i spil.

Man kan se mere på www.frasapp.dk eller i denne video på Youtube http://www.youtube.com/user/AdvanceCopenhagen  

”Quaker har altid gjort sig umage med, at det skal være sjovt at spise sundt med Mini Fras – og med AR­‐teknologien bliver det nu endnu sjovere, fordi Mini Fras­‐pakken gøres levende på morgenbordet. Dermed får forældrene endnu et kort på hånden, når det gælder om at inspirere børn til at spise en sundere morgenmad,” siger Nordic Brand Manager Mette Klarskov og fortæller videre, at man ikke som sådan har planlagt en kampagne. Satsningen er, at emballagen kan klare kommunikationen.