Advice får 12 mio. kr. til at bekæmpe sygefravær

Peter Engholm
25@mail.dk

Bureauet har bl.a. vundet opgaven gennem en ny enhed, der hæver det kreative niveau på netværkskampagner.

På en dag, hvor bureauerne fik baghjul i et kreativt-betonet udbud, meddeler Advice, at man har vundet et udbud om at gennemføre en stor kampagne for Beskæftigelsesministeriet. Og blandt grundene til at vælge Advice er bureauets nye kreative enhed.

Kampagnen skal sætte fokus på, at mange syge kan blive i jobbet eller hurtigt vende tilbage til jobbet frem for at være sygemeldte. Kampagne-perioden er ca. to år, og budgettet er 12 mio. kr. – der mediamæssigt skal håndteres af nyvalgte Maxus.

Kampagnen er i øvrigt et led i trepartsaftalen om sygefravær, som regeringen indgik med arbejdsmarkedets parter i efteråret 2008.

“Sygdom og arbejde behøver ikke at udelukke hinanden. Det er et ømtåleligt budskab, og kampagnen skal prikke til tabuet og sætte gang i debatten ude på arbejdspladserne. Hvis man er sygemeldt i over tre måneder, så er der stor risiko for at miste tilknytning til arbejdsmarkedet – også selv om man måtte komme sig over lidelsen. Respekten for sygdommen skal bevares, samtidig med at der sikres en fornuftig tilknytning til arbejdsmarkedet,” siger Espen Højlund, adm. direktør i Advice.

Bureauet har i den aktuelle kampagne for Det nye tv-signal benyttet sig af netværkstankegangen i kommunikationen. Dette speciale – at nå sammensatte målgrupper i komplekse sammenhænge – gav også pote hos Beskæftigelsesministeriet, der skulle vurdere tilbud fra i alt ni bureauer.

Samtidig blev Advice Ink, bureauets nye kreative visuelle enhed, også fremhævet af ministeriet – oplyser Espen Højlund.

“Enheden med tre senior ADere har styrket os, idet den fælles klangbund skaber opmærksomhed for de lokalt drevne aktiviteter,” siger Espen Højlund

I har arbejdet sammen med reklamebureauet Metaphor – bl.a. i forbindelse med Det nye tv-signal. Ebber det samarbejde så ud nu?

“Ja. Med Advice Ink har vi har forladt parnerskabstankegangen til fordel for at have det kreative koncept tæt på den strategiske udvikling,” siger Espen Højlund.