Advice får ny CEO

Emil Malte Simonsen,
medredaktør på Bureaubiz

Fremover kommer CEO’en i Advice til at hedde Mille Klink. Hun overtager stillingen fra Espen Højlund, der træder tilbage fra den daglige drift for fremadrettet at fokusere mere på den langsigtede strategiske udvikling af Advice.

Efter 12 år i spidsen for Advice har Espen Højlund besluttet, at tiden er moden til at indtage en ny rolle på bureauet og give stafetten som CEO videre til Mille Klink. Mille har været ti år i Advice og kommer fra en stilling som director for bureauets største forretningsområde, Branding & Marketing.

Advice har i Espens tid som CEO gennemgået en markant udvikling fra ca. 30 til 110 medarbejdere og har i dag en position som et af de bredest integrerede bureauer i det danske bureaulandskab.

Espen Højlund træder tilbage fra stillingen som CEO i Advice. Fremadrettet skal han fokusere mere på den langsigtede strategiske udvikling af Advice.

”Jeg fik en fantastisk mulighed for at overtage et stærkt fagligt DNA og træde ind som CEO og gennemføre et ejermæssigt generationsskifte for 12 år siden sammen med Ralf Lodberg. Det var startskuddet på en forretningsmæssig og ikke mindst faglig vækstrejse. Vi har altid været stærke på strategi og har siden blandt meget andet skabt en af de største og stærkeste kreative afdelinger, en stærk enhed, der designer og udvikler digitale platforme og services, og senest etableret egen in-house-filmafdeling. Drivkraften har altid været den samme: at skabe endnu mere sammenhængende kommunikationsløsninger baseret på indsigt, et stærkt stakeholder-blik, dyb strategisk forståelse og godt kreativt håndværk”udtaler Espen.

En langsigtet strategi
Rolleskiftet har været overvejet længe, men timingen nu er ifølge Espen først og fremmest for, at han kan forene sit privatliv med sit arbejdsliv: “For år tilbage flyttede jeg til Mols Bjerge med min kone, hvor hun har arbejdet på at åbne Sølballegaard som et konference- og kultursted. Vi åbnede i maj, og det har været en kæmpe succes, og det kræver så meget af min kone, at det ikke er foreneligt med, at jeg har et CEO-job i København. Samtidig har bestyrelsen ønsket, at vi skal lægge flere kræfter i det langsigtede strategiske arbejde.”

Espen Højlund træder derfor et skridt væk fra den daglige drift for fremadrettet at fokusere mere på den langsigtede strategiske udvikling af Advice og af deres kunder. En udvikling, der også sker, for at bestyrelsen i Advice kan påtage sig en mere strategisk rolle: “Vi har længe arbejdet på at finde ud af, hvordan vi som stort bureau kan bruge vores kræfter til at få mere overskud og opsøge langsigtede strategiske muligheder. Vi oplever, at kunderne køber mere kortsigtet ind, men at vi samtidig har brug for at operere på den lange bane i forhold til de store forandringer, der sker i vores branche i disse år,” udtaler Espen til Bureaubiz.

Med valget af Mille Klink er der ikke lagt op til en større transformation af bureauet: 

”Mille favner hele Advices brede faglige palet. Og frem for alt repræsenterer hun om nogen Advices værdier og DNA i forhold til at tænke integrerede kommunikationsløsninger. Mille har en særegen evne til at holde ting enkle og altid sætte værdien for kunden først. Det er vigtigt i en relativt stor organisation, der skal operere i et marked, hvor kravet er hurtig værdiskabelse,” forklarer Espen Højlund om baggrunden for valget af Mille Klink som ny CEO.

Skal tage sin egen medicin
Mille Klink indtræder i direktionen bestående af CCO Ralf Lodberg, COO Mikkel Havelund og CFO Ulla Elk. Skiftet har været forberedt i nogle måneder, og Mille har haft lidt tid til at tænke over, hvor Advice står netop nu:

”Jeg glæder mig utroligt meget til at skulle stå i spidsen for et bureau, der i mine øjne har en større berettigelse end nogensinde før i forhold til at kunne tilbyde vores kunder sammenhængende løsninger på tværs af kanaler og platforme baseret på data og indsigt. Advice er kendetegnet ved en kompromisløs, høj faglighed og bredde i vores kompetencer, som giver os mulighed for både at skabe stærke integrerede, kreative løsninger på tværs og til at rådgive smalt og specialiseret. Altid med et solidt strategisk udgangspunkt,” udtaler hun.

Og det grundlag er der ifølge Mille ingen grund til at gå væk fra. Hun ønsker at videreføre de værdier og den ånd, hun selv har haft inde under huden igennem sine ti år hos Advice:

“Jeg indtager ikke stolen med en stor forandringsagenda. Vi har så meget, der fungerer godt, og som vi skal bygge videre på. Men det betyder på ingen måde, at jeg ikke har store ambitioner for Advice. Vi kan stadig tage en endnu tydeligere rolle i markedet og konsolidere vores position som det bureau, der evner at rådgive og skabe værdi i spændet mellem vores kunders samfundsmæssige kontekst, deres egen kerneforretning og deres kunder, brugere og medlemmer. Det gælder derfor om at styrke hele vores grund-DNA og noget så enkelt som at sætte kunderne først og dyrke kærligheden til de kloge, gennemtænkte løsninger,” udtaler Mille Klink og fortsætter:

”Vi er født med en tro på det integrerede og en stædighed efter at skabe kommunikation på modtagerens præmisser. Og i en tid, hvor virksomheder og organisationer måske mere end nogensinde før er tvunget til at forstå og handle på selv de fineste nuancer i deres omverden, er det en forudsætning at kunne se selv de små ting i en større kontekst.”