Af Peter Engholm 25@mail.dk

Da ”En fair løsning” fra S og SF i sidste uge fik en utilsigtet forpremiere på kampagnesitet, blev skytset rettet mod Wasabi, der er SFs bureau. Men opgaven lå hos Advice.

Det store nationaløkonomiske program “En fair løsning” blev præsenteret i af Socialdemokraterne og SF i tirsdags, men allerede dagen inden var der – ufrivilligt – premiere på programmet, idet kampagnesitet var pivåbent.

Det var samtidig premieren på Socialdemokraternes samarbejde med Advice. Partisekretær Lars Midtiby siger:

“Vi havde inden da arbejdet med forskellige bureauer om enkeltprojekter, men ønskede en fast bureaupartner. Valget faldt på Advice, som vi og SF i fælleskab så besluttede også skulle være bureauet på “En fair løsning”. At den blev lagt ud før tid skyldes, så vidt jeg er orienteret, hostingfirmaet. Lige i situationen syntes jeg, det var ærgerligt, men samarbejdet med reklamebureauet har ingen skade lidt, og i øvrigt er kampagnen kommet flot ud over rampen,”

Da “En fair løsning” slap for tidligt ud, blev fejlen tillagt reklamebureauet. Opmærksomheden blev derfor vendt mod Wasabi, for bureauet stod bag kommunikationen af S og SFs skatteudspil “Fair forandring”, og Wasabi er desuden reklamebureau for SF.

“Jeg fik de første 15 opringninger, men måtte melde hus forbi. Og jeg foreslog i sjov Advice, at de sendte en pressemeddelse ud,” siger Dennis Pedersen, adm. direktør i Wasabi.

Sammen med Steffen Hjaltelin hjalp han i 2005 Venstre i valgkampen, og i december 2006 blev han koblet på Kompas Kommunikation i pitchen om at blive SFs bureau. Man vandt konkurrencen og sammen Per Toftager som kreativ bistod man partiet ved valget i 2007.

“Oven på valget i 2007 ville SF gerne sikre et fortsat samarbejde. Derfor indgik SF en aftale med Wasabi og Per Toftager om tre valg; Europa-parlamentsvalget, kommunalvalget og det kommende Folketingsvalg. Og vi er således fortsat partiets bureau, også selv om Advice står bag “En fair løsning”. De fælles udspil fra SF og Socialdemokraterne er ikke en del af vores aftale,” siger Dennis Pedersen og understreger, at han synes, Advice har gjort det super-godt.

Partisekretær Lars Midtiby understreger, at når opgaven med “En fair løsning” gik til Advice, skyldtes det ikke et fravalg af Wasabi. Det understreges af, at grafikken og tonen på sitet er skabt af Wasabi.

“Normalt ville man blive muggen over, at et andet bureau kopierer ens arbejde, men det er fint, at sitet til “En fair løsning” bygger videre på sitet fra “Fair forandring”. Det virkede jo godt og skaber en fornuftig kontinuitet i kommunikationen,” siger Dennis Pedersen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club