Ud fra en normal kategorisering er Advice et pr-bureau. Og det er adm. dir. Espen Højlund ikke som sådan utilfreds med, for det giver bureauet en klar markedslederposition.
Men mange ting er i opbrud i bureauverdenen, og skal man forklare den markante fremgang, bureauet har oplevet i de sidste to år, så kommer man ind i en diskussion om, hvilken type bureau Advice egentlig er.
“Vores koncept handler om at nedbryde skellet mellem marketing og kommunikation, og derfor ser vi os selv mere som et kommunikationsbureau. Det indebærer bl.a. at vi i de seneste år har opbygget en stor kreativ afdeling, som kan supplere vores traditionelle strategisk baserede kommunikationsrådgivning. Det er et koncept, der har appel til virksomheder med mere komplekse relationer,” siger Espen Højlund.
2011 blev således endnu et vækstår og på to år er bureauet samlet blevet ca. 34 pct. større.
Overskuddet fulgte ikke lige så godt med i 2011, men det skyldes dels, at der er investeret i medarbejdere og dels at bureauet er flyttet.
“Det var en stor flytning, og den slags koster tid og penge. vi har søgt at afskrive så meget som muligt med det samme,” siger Espen Højlund.
Selvom overskuddet ikke er fulgt med væksten i bruttoavance, så er det dog fortsat en særdeles solid overskudsgrad på 17,3, bureauet præsterer.
Også søsterselskabet Advice Digital har oplevet en markant vækstperiode. I de sidste to år er bureauet blevet en halv gang større.
Nøgletal for Advice
- Bruttoavance 46,216 mio. kr.
- Bruttoavance pr. medarbejder 840.291 kr. -8,3 pct.
- Lønandel 67,5 (59,3)
- Resultat af primær drift +7,989 mio. kr. -1,8 pct.
Nøgletal for Advice Digital
- Bruttoavance 14,836 mio. kr. +14,5 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 927.250 kr. +14,5 pct.
- Lønandel 66,3 (69,6)
- Resultat af primær drift +1,897 mio. kr. +21,6 pct.