AEA 2019: Her er alle vinderne

Emil Malte Simonsen,
emil.s@bureaubiz.dk

Årets Advertising Effectiveness Awards (AEA) er netop blevet uddelt. 20 shortlistede kampagner kæmpede torsdag aften om statuetterne, der som noget nyt blev uddelt både i guld, sølv og bronze. Her er den fulde liste over årets bedste og mest effektive kampagner.

Awardshowet AEA, der arrangeres af brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation, løb igen i år af stablen i Børsens lokaler på Slotsholmen.

Det var 20. gang, der blev sat spot på de kampagner, der virker, mens de mest effektive kampagner blev hædret. 

Men det er ikke kun, hvorvidt markedsføringen har haft en dokumenteret effekt, der er udslagsgivende for, om man kan hive en statuette med hjem. Det er også samspillet med den kreative, originale idé, der er i hovedsædet, hvorfor AEA-priser er blandt de mest eftertragtede i branchen – ikke mindst blandt annoncørerne.

Og prisens tyngde kunne også mærkes som en nervøs spænding blandt de godt 200 festklædte gæster i Europas ældste børslokaler.

Men den nervøsitet tog livsstilsekspert Anne Glad hurtigt brodden af, da hun som aftenens konferencier åbnede showet og bød bestyrelsesformand Tine Aurvig-Huggenberger på scenen. Hun erklærede et år nul i AEA’s nu 20-årige historie. For som noget nyt har KreaKom besluttet at graduere strukturen, så der nu både uddeles effektivitetspriser i bronze, sølv og guld.

Kreativitet & Kommunikations bestyrelsesnæstformand, Kim Boisen, kom derefter på scenen, hvor han uddelte en af aftenens mest prestigefyldte priser, nemlig Årets Markedsfører.

Kim Boisen, bestyrelsesnæstformand i KreaKom, motiverede valget af Carslberg som Årets Markedsfører.

Årets Markedsfører 2019 gør klimaet bedre i et snuptag
Årets Markedsfører er en pris, som uddeles til den virksomhed og marketingdirektør, der investerer og prioriterer ekstraordinært i kommerciel kommunikation. Og blandt 14 jurymedlemmer, der selv er annoncører, er det ikke altid lige nemt at nå til enighed på dette punkt.

Men Kim Boisen understregede på engelsk, at det i år var rørende let. For modtageren var Carlsberg Group, der blev hyldet for deres arbejde med deres klimavenlige løsning Snap-pack og har formået at skabe reel forandring, som de stadig mere kritiske forbrugere har taget til sig på en meningsfuld måde.

Prisen gives også for deres arbejde for at sprede et løsningsorienteret budskab med kampagnen ‘Kan vi gøre miljøet bedre i et snuptag?’. Kampagnen er lavet af Yellow Advertising, IUM, CommunityContent og Staerbo Communication for Carlsberg Danmark.

Julian Marsili, global brand director i Carlsberg, modtog prisen for Årets Markedsfører og delte indsigter fra Carlsbergs brandingstrategi. Foto: Kreativitet & Kommunikation.

Carlsbergs global brand director, Julian Marsili, takkede ydmygt for æren og delte nogle af Carlsbergs indsigter for at skabe reel forandring. Og det starter simpelthen med at erkende, at man kun probably er de bedste i verden.

Aftenens første rigtige effektivitetspris gik til Another for kampagnen for VM i ishockey 2018. Udgangspunktet var at trække danskerne ind i iskolde skøjtehaller midt i en brandvarm sommer – og samtidig introducere en for mange ukendt sport til den brede befolkning. For den indsats fik de bronze i effektivitet.

Efter aftenens kulinariske indslag fortsatte awardshowet med guldregn på prisfronten. Særligt ét bureau måtte på scenen flere gange for at hente statuetter. Robert/Boisen & Like-minded scorede et gyldent hattrick for tre af deres fire shortlistede kampagner.

Først kom de på scenen for at modtage guld for Marken til Parken, hvor Sydbank var annoncøren. Siden måtte de på scenen for anden gang sammen med Kræftens Bekæmpelse for kampagnen Red din Fars Dag. Og den sidste guld-statuette gik også til bureauet for kampagnen Bedst fra A til Bil, hvor Diba by Sydbank var annoncøren.

Også & Co. var flere gange på scenen. De vandt sølv for Help A Dane Summer Hits, hvor Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden var fællesannoncører, og for deres samarbejde med Orchestra på kampagnen “Nederen. At sejre sig selv ihjel.”, der også havde TrygFonden som annoncør sammen med Rådet for Sikker Trafik.

Prisbaskeren fra Korsør blev Grand Prix-vinder
Aftenens sidste og største pris gik til Wibroe, Duckert & Partners, der med deres Føtæsk-kampagner for Føtex har formået at baske til danskernes prisopfattelse. For dén indsats løb de med aftenens hovedpris, den eftertragtede Grand Prix.

Føtex og Wibroe, Duckert & Partners på scenen for at modtage årets Grand Prix.

Og det har været en uhyre effektiv kampagne på trods af mange danskeres stærkt ytrede holdninger til kampagnen. Men som jurymedlem Kim Boisen måtte medgive, har kampagnen sat nye standarder for, hvad en AEA-nomineret kampagne kan skabe af resultater.

Du kan læse mere om kampagnen i vores artikel her.

Årets vindere af AEA:

Grand Prix
Case: FØTEX BASKER TIL PRISOPFATTELSEN
Annoncør: Føtex
Bureau: Wibroe, Duckert & Partners

Guld
Case: Bedst fra A til Bil
Annoncør: Diba by Sydbank
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded

Case: Fra Marken til Parken
Annoncør: Sydbank
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded

Case: Red din Fars Dag
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded

Case: LIDL BEYOND DISCOUNT – #LidlOverrasker
Annoncør: Lidl Danmark
Bureau: TBWACopenhagen og Wavemaker 

Sølv
Case: Nederen. At sejre sig selv ihjel.
Annoncør: Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden
Bureau: & Co. og Orchestra

Case: Happy Meal Readers
Annoncør: Food Folk Danmark ApS
Bureau: OMD Danmark og Nord DDB 

Case: Help A Dane Summer Hits
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. 

Bronze
Case: Tæt på Tyskland
Annoncør: Scandlines
Bureau: Hjaltelin Stahl

Case: VM Ishockey 2018 – Heroes Welcome
Annoncør: IIHF VM Ishockey 2018
Bureau: Another