Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

1. halvår gav en formel omsætningsvækst på knap 5 pct. - men altså et drastisk faldende overskud.

WPP Group måtte notere en halvering af sit overskud i 1. halvår, men Aegis kunne overgå dette med et fald på hele 86 pct. til 55-60 mio. kr.

Nogen lavere kunne man fristes til at spørge.

Tallene afspejler den seriøse krise, som branchen har oplevet i 1. halvår.

Aegis er i modsætning til WPP Group mere mediabureau-fokuseret, og der tales da også om media deflation som en af årsagerne til udviklingen.

Formelt viser det en fremgang i omsætning på 4,8 pct. til ca. 5,5 mia. kr. men bedømmer man den organiske udvikling er resultatet et omsætningsfald på 10,8 pct.

Aegis har været belastet af stigninger i driftsudgifter samt finansielle udgifter – men har også brugt betydelige midler på omstruktureringer for at gøre forretningen mere effektiv.

Kommentarer

  1. Hej Bureaubiz,
    Hvor stammer disse tal fra? Går ikke ud fra det er danske tal? For nok er konkurrenten stor, men de har vist ikke en omsætning på 5,5 mia….

  2. Hej Peter. Jeg har ikke været omhyggelig nok. Det beklager jer. Der er selvfølgelig tale om halvårstal for Aegis koncernen samlet og på internationalt niveau.

  3. Så vidt jeg erindrer skrev du selv i maj at Aegis Media i Danmark i 2008 havde en omsætning på mere end 1,4 mia kr. Og selvom det er halvårstal du nævner, så har jeg stadig svært ved at tro, at tallet passer. 5,5 mia for et halvt år – 11 mia på et år. Så skulle Danmark stå for 12-13% af hele Aegis omsætning

  4. Hej Peter. Ubehageligt med så skarpe læsere 🙂 Jeg har checket det igen, og du har faktisk ret. Jeg har tallene fra en artikel på Brandrepublic, og jeg har rodet rundt i det engelske “Revenue” og “Billings”. Og været for ukoncentreret. Normalt oversætter jeg Revenue (636,7 mio. Pund) til omsætning, men her er der et andet sted i artiklen billings på 4,8 mia. Pund. Så omsætningen er over 40 mia. kr. Beklager det sløsede arbejde – og tak for dit skarpe blik.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club