Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

For ejeren af affiliate netværket, IQ Medier, hævder, at virksomhedens 12 medarbejdere kan klare det hele.

Det er velkendt, at man skal råbe højt for at blive hørt i en online-verden. Og det gør så selskabet IQ Medier i en pressemeddelelse, der nærmest må betragtes som en krigserklæring over for reklamebureauer..

Under overskriften “Fyr reklamebureauet” afleveres bl.a. følgende svada:

“Vi hører næsten dagligt fra nye kunder, at de har spildt både penge og kræfter på deres online aktiviteter i samarbejdet med reklamebureauet, der udadtil skilter med at være eksperter på alle hylder, herunder i online markedsføring, men desværre besmykker sig med lånte fjer fra en hel hønsegård. Kundernes oplevelser er stort set identiske – de bliver lovet omsætningsgenererende online kampagner, men omsætningen bliver væk. Det gør regningen desværre ikke. Så mit råd til alle skuffede kunder er – FYR jeres reklamebureau, hvis det ikke er topprofessionelt på begavet markedsføring på nettet! Gå til eksperterne. Vi er nogle stykker i online branchen, der holder, hvad vi lover.

Det er adm. dir. Rune Lundager der lægger navn til udtalelsen og han siger samtidig, at det ikke skal opfattes som en krigserklæring.

Men hvis det ikke er det – hvad er det så?

“Det er vel op til hver enkelt at vurdere. Vi kan kun tage udgangspunkt i de kunder, vi har kontakt med, og jeg vil nok snarere kalde det skærpet konkurrence,” siger Rune Lundager.

Han er således af den opfattelse, at det kan være fint nok, at reklamebureauer har en grundlæggende kompetence i branding – men det nytter ikke noget, hvis man ikke ved hvordan det skal bringes ind i de sociale medier.

Desuden er IQ Medier ikke bare et affiliate netværk. De 12 medarbejdere repræsenterer ifølge Rune Lundager alle kompetencer lige fra kreativ udvikling, til branding, strategi og eksekvering.

IQ Medier sorterer under selskabet Media Danmark, der er stiftet i 2008.

Du kan læse hele pressemeddelelsen her:

Det går desværre stadig halvskidt i den danske reklameverden. Gribbene svæver sultne rundt i branchen og i dag gælder det om noget for de fleste at rage til sig for at redde bundlinjen fra grimt rødt til bleggult. Det er på sin vis meget forståeligt, men det betyder desværre, at kampen om kunderne er nådeløs hård og at der i kampens hede slås gevaldige skæverter, hvor der loves meget, meget mere, end talent og bukser holder til.

– Vi oplever i stadig stigende grad, at virksomheder kommer direkte til os for at søger professionel hjælp til deres online markedsføring efter at de har oplevet skuffelse på skuffelse hos dét reklamebureau, hvor de til daglig er kunde, fortæller adm. direktør Rune Lundager, online medie virksomheden IQ Medier. Vi hører næsten dagligt fra nye kunder, at de har spildt både penge og kræfter på deres online aktiviteter i samarbejdet med reklamebureauet, der udadtil skilter med at være eksperter på alle hylder, herunder i online markedsføring, men desværre besmykker sig med lånte fjer fra en hel hønsegård. Kundernes oplevelser er stort set identiske – de bliver lovet omæstningsgenererende online kampagner, men omsætningen bliver væk. Det gør regningen desværre ikke. Så mit råd til alle skuffede kunder er – FYR jeres reklamebureau, hvis det ikke er toprofessionelt på begavet markedsføring på nettet! Gå til eksperterne. Vi er nogle stykker i online branchen, der holder, hvad vi lover.

– Vores opfordring er ikke nogen krigserklæring overfor reklamebranchen. Tværtimod er IQ Medier meget glad for vort samarbejde med reklamebureauerne, og vi ønsker bestemt ikke at tage kunder fra vores samarbejdspartnere, siger Rune Lundager. Men når det kommer til professionelle online løsninger og kunderne selv henvender sig, siger vi naturligvis ikke nej til at udvikle og eksekvere kreative løsninger. Vi er gået så vidt, at vi lover kunderne, nye som gamle, at kommer der ingen kunder i butikken, er vores arbejde gratis. No cure – No pay, siger Rune Lundager videre. Det er jo urimeligt og useriøst at bede kunderne betale for noget, de absolut ikke får. Så igen – FYR reklamebureauet.

Kommentarer

  1. “Vil du tjene penge på nettet? Tilmeld dig IQ Medier i dag”

    Det er en joke ikk?

  2. Det er bestemt ingen joke, så hvis du vil tjene penge på nettet, så er det hos iqmedier.dk

    Bedste hilsner
    Rune Lundager

  3. Ok, men så skal I også hyre en tekstforfatter:

    Vil du have maksimal effekt ud af dine online marketings kampagner?

  4. Der er gode og der er dårlige mediebureauer, reklamebureauer og alle mulige andre bureauer.

    I forhold til reklamebureauerne, så er det min erfaring, efter en snes år i internetbranchen, (meget groft ridset op) at mange reklamebureauer er bedst til print og “gammeldags markedsføring”, og mindre gode til nettet. Det er ikke for at hænge reklamebureauerne ud over en bred kam, men der findes fortsat rigtig mange reklamebureauer, der tænker i gamle gange og som ikke har forståelse for brugervenlighed på nettet, søgemaskinevenlighed osv. – det der skaffer ordrer i kassen.

  5. Citat: Gå til eksperterne. Vi er nogle stykker i online branchen, der holder, hvad vi lover.

    Nååå ja. Bortset fra at IQ Medier ikke er eksperter men derimod gemene tyveknægte… IQ Medier stjal Euroads system og blev endda taget på fersk gerning da koden blev gennemgået… Der stod Euroads flere steder i koden.
    Det kan man vist ikke kalde for ekspertice, nok nærmere rip-off

  6. Fed udmelding – man kan bare undre sig hvorfor der ikke er en eneste case på iqmedier.dk der viser nogen form for effekt … måske har de travlt med at skrive UB fakturaer 😉

  7. Det bliver vel en anelse selvmodsigende, når man med den ene hånd beskylder reklamebureauerne for at påstå, at det er gode til det hele – når man så samtidig siger præcis det samme om sine egne 12 medarbejdere…
    Desuden vil jeg – som tekstforfatter – tillade mig at studse lidt over gyldigheden af ordet “omæstningsgenererende ” 🙂

  8. Enten er det en joke eller også bliver det en succes som Sidney Lee og Michael Bjørnsons kommende succes-eventyr i USA. Faktisk en lidt sød artikel. Får lyst til at sige nååååå…

  9. Jeg synes at vi mangler en vinkel i denne “hæsblæsende” debat. Og det er kundens evne til at stille de rigtige spørgsmål. Hvis kunden selv har en hvis begavelse inden for online markedsføring, er de selvfølgelig også langt bedre rustede til at købe ind. Derved bliver der stillet højere krav til bureauerne og i sidste ende leveret bedre og mere effektfulde online kampagner. Dette både i relation til valg af bureau men også online marketing mix.

  10. Kære “fløjtepuster”,

    Det ville nu være rart, at du stod frem med navns nævnelse, ellers virker det meget, som en misundelig konkurrent, der ikke tør vise ”ansigt”.
    Uden ”rigtigt navn” er debatten svær, at føre med dig. Jeg vil dog høfligt henlede din opmærksomhed på samt læsere af denne blog, at Landsrettens kendelse ikke deler dine personlige holdninger, de deler den diametrale modsatte holdning: kendelsen kan ses her og bygger på FRIKENDELSE af Iqmedier: God læsning:
    http://campaign.iqmedier.dk/IQmedier-vinder-retsag/info@horten.dk_20090720_105849.pdf
    Bedste hilsner
    Rune Lundager
    Iqmedier.dk
    5859 2089

  11. Kære Hansen,

    Vi har flere forskellige cases, er der noget du vil have rekvireret specifikt eller tænker på?, alternativt kan du logge ind på Iqmedier.dk med følgende brugernavn: testpub og password: emil99dk, brugernavnet er aktivt 30. dage fra d.d. Her har du ca. 140 danske aktive online cases. God fornøjelse.

    Iqmedier.dk
    Rune Lundager
    5859 2089

  12. @rune Nu skriver du “cases” – i mine øjne er det ikke 140 cases, da der ikke er nogen forklaring på, hvad opgaverne er gået ud på. Det er korrekt at der er listet 140 projekter/kampagner af forskellig art.

    En case vil jeg betegne som en gennemgang af den stillede opgave, hvordan den er blevet løst, samt en beskrivelse af resultatet.

    Det er jo umuligt at bedømme jeres evner ved at se på et banner for CBB.

  13. Kære Martin,

    Jeg forstod det mere i sammenhæng, som hvilke kampagner vi eksekverer aktivt i øjeblikket i Danmark, har du en e-mail samt telefonnummer du evt. kunne sende til mig på rel@iqaffiliate.com, så kan jeg tage enkelte cases ud, som har relevans for din henvendelse ”produkt og el. service”. Samtidig kan jeg således henvise i denne forbindelse til lignende kunder vi måtte have, som du således kan få en dialog med, jeg mener selv det altid er rart at have en reference på tidligere kunder når man evt. indleder et nyt samarbejde, når man muligvis er kommende ny kunde, det har du i hvert fald en mulighed for hos iqmedier.dk
    Håber det var bedre svar på spørgsmålet.
    Bedste hilsner
    Rune Lundager

  14. Jeg er med på Ulfs kommentar om at der nok mangler en tekstforfatter blandt IQ Mediers medarbejdere, hvis de vil være i stand til at holde, hvad de lover…

  15. Det kan man da kalde et selvmål af Gargantuanske Dimensioner. Hvis man ikke kan andet, kan man jo altid love kundene no cure – no pay. Her i Creuna nøjes vi med forretningsmodellen: Cure. Pay.

  16. Som tidligere kunde hos IQ har jeg med ekstrem undren fulgt Runes medie-stunts, og ikke mindst glædet mig over at se de smukke fotos af parret på en losseplads og i duset modlys med ryggen mod hinanden og læst om hvor fantastisk firmaet går. Mange andre tidligere kunder kan som jeg konstatere, at Rune burde være blevet PR mand istedet for at forsøge at køre medie-virksomhed. Når andre har sagt, at historierne er pinlige, har jeg altid beroliget dem med, at på et eller andet tidspunkt skyder Rune sig i foden – eller måske et sted højere oppe, hvor det gør mere ondt. Det er vist sket i dag. Der er et par journalister, der har sat eget navn på den gang bræk, de har fået leveret, der må skamme sig. Men hvad – hvis nogen bliver lokket til at være kunde hos IQ vil det jo ikke gå lang tid, iden de er at finde i de tidligere kunders rækker.

  17. Kære Rune & IQ Medier

    Jeg ønsker jer held og lykke i jeres videre kamp for at bevare troværdighed, tillid og respekt i forhold til både konkurrenter og potentielle kunder.

    Venligst
    Silas Gøttler
    In2media.dk

  18. Rune Lundager og Casper Ravn-Sørensen er små gemene forbrydere, der ikke ville kunne få et job nogen som helst steder – det er kun fordi de har deres egen lille latterlige biks at det overhovedet kan lade sig gøre for dem – til alle mediebureauer, reklamebureauer og marketingfolk: HOLD JER LANGT VÆK!!!!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club