Help PR og andre kommunikationsbureauer træder til, når kritikken hagler ned over virksomhederne, som den gjorde, da direktøren for Agnes Cupcakes kaldte sine ansatte for ‘wannabe reality tv-stars, der ikke gad lave noget’.
Help PR blev hyret ind til at lægge låg på krisen internt blandt de ansatte og eksternt ved at kommunikere til kunder, medier og andre interessenter.
Mads Byder, stifter af Help PR, ønsker ikke at udtale sig til Politiken om den konkrete sag, men fortæller, at en krisestrategi først handler om at berolige de ansatte, som er virksomhedens ambassadører:
“Så vidt muligt skal chefen stille sig fysisk op på ølkassen og forklare sagen. Pressen er så stærk, så hvis kommunikationen ikke er klokkeklar, bliver medarbejderne i tvivl om, hvem der nu har ret”.
Derefter skal fokus rettes mod pressen, kunder og andre interessenter for at få nuanceret den negative dagsorden, ellers vil den negative omtale fortsætte, siger Mads Bryder.
Ph.d.-stipendiat ved SDU Rasmus Kjærgaard Rasmussen har 100 råd til krisekommunikation. Et par af dem er:
- Slå historien ihjel, hvis du kan. Overbevis journalisten om, at historien er ‘gamle nyheder’ eller pump journalisten for information, så du står bedre rustet til næste konfrontation.
- Undgå for megen tavshed, da det forlænger krisen, idet medierne og modparten ensidigt sætter dagsordenen
- Offentligheden argumenterer med følelser, du med rationalitet. Komplekse sager er svære at forklare, så lad være (Politiken Søndag, p. 19).
Ny bog om politik og marketingteorier
I denne uge udkommer bogen ‘Politisk Marketing’, der bruger teorierne om marketing til at forstå politik på linje med sociologi og økonomi.
Teorierne i bogen handler om brands, reklamer, markedsorientering og kunderelationer, fordi forbrugernes adfærd i de forskellige verdener – markedet og demokratiet – smelter sammen.
“En gruppe af forbrugere agerer som vælgere og omvendt. Som forbruger kan du eksempelvis vælge produkter, hvor man har behandlet dyrene godt – et politisk valg – eller du kan som vælger stemme ud fra, hvad der tjener dig bedst – et forbrugeristisk valg”, siger Sigge Winther Nielsen, redaktør af bogen, der har bidrag fra forskellige samfundsforskere.
De forskellige partier bruger i dag blandt andet firmaet Geomatic for at forstå forbrugerne og til at komme i kontakt med dem. Geomatic sælger oplysninger om danskernes forbrugsvaner og kan fortælle ned på gadeniveau, de forskellige typer bor.
Ifølge Sigge Winther Nielsen, er der en tendens til, at politikere går fra en model med politisk massekommunikation til individuel forbrugerkommunikation og en anden tendens fra marketingverden, er at man nu er mere autentiske, fordi forbrugerne kan gennemskue det, hvis det ikke er autentisk.
Både Enhedslisten, Radikale og Liberal Alliance var ifølge Winther Nielsen, de partier, der havde de klareste holdninger i den netop overståede valgkamp, hvilket gjorde det nemmere for dem at gennemføre en effektiv markedsføring (Berlingske Politiko, p. 6-7).
OMD’s tidligere direktør bag håndboldsponsorat
Hermann Haraldsson er tidligere direktør i henholdsvis mediebureauet OMD og fodboldklubben Brøndby. Nu er han direktør i Internet-butikken Boozt.com, der netop har købt et sponsorat i håndboldklubben AG.
Fremover kommer AG Københavns hjemmebane således til at hedde Boozt.com Arena (Jyllands-Posten, p. 25).