Aldi i Danmark vælger mediabureau for første gang

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Mediabureauet skal hjælpe supermarkedskæden ud på flere kanaler end hidtil for at synliggøre overfor de danske forbrugere, at kvaliteten af Aldis varer er bedre end deres omdømme.

Aldi i Danmark vil udvide sine marketingaktiviteter til flere kanaler og har derfor for første gang valgt at indgå samarbejde med et mediabureau.

Aldi har hidtil kørt en traditionel tilgang til markedsføring og fokuseret meget på tilbudsaviser og klassiske medier som radio og dagblade. Men det skal altså ændres nu og derfor har man behov for at få rådgivning omkring mediavalg.

Det fortæller Aldis marketingchef Carsten Kure:

”Det er ikke fordi, at det ikke virker med det vi har gjort indtil nu, men vi vil gerne brede vores markedsføring og vores budget ud og være tilstede på flere kanaler og derfor har vi valgt at indgå et samarbejde med et mediabureau, som vi ikke tidligere har haft behov for.”

Supermarkedskæden har valgt at indgå samarbejde med Havas, som skal varetage alle Aldis medieinvesteringer samt bidrage med produktion af indhold.

”Hos Havas fandt vi den perfekte kombination af strategisk indsigt, digitale kompetencer, et agilt mindset samt ikke mindst et integreret bureau med et stærkt kreativt fokus. Vi har store forventninger til, at Havas kan hjælpe os med at skabe det nye Aldi,” siger marketingchefen.

Med det nye Aldi henviser Carsten Kure bl.a. til, at 25 af Aldis 189 butikker er blevet renoveret i løbet af foråret, og at resten af butiksnettet forventes at følge efter i løbet af de næste par år. Yderligere handler det nye Aldi også om at vise de danske forbrugere at Aldi har mere end 40% danske varer, samt et stort fokus på økologi og friske varer.

En af Havas opgaver bliver at hjælpe Aldi med at synliggøre overfor de danske forbrugere, at kvaliteten af Aldis varer er bedre end deres omdømme.

”Vi vil skabe en integreret løsning, der bakker op om den revitalisering, Aldi er ved at gennemgå. Vi vil derudover foretage en mere robust segmentering af markedet, få data i spil, udvikle et mere meningsfuldt mediemix og styrke relevansen i Aldis budskaber. Det er en stor og meget spændende opgave, som vi allerede har taget hul på, og som vi er utrolig stolte over, at Aldi har betroet os,” siger Havas’ CEO, Johnny Twile.

Aldi samarbejder også med 727, der står for konceptudvikling og Aldis tilbudsaviser samt med Klix Kommunikation, der står for Aldis PR.

Havas beskæftiger 60 medarbejdere i Danmark.