Aldrende bureaustifters kommentar blev kostbar

Finn Graversen,
journalist

Kan man tale frit fra leveren på et kundemøde? Ikke nødvendigvis. En bureaustifters vurdering af en annonce har kostet flere kunder – heriblandt en af USA’s 50 største annoncører.

Mon ikke de fleste har oplevet en situation, hvor man bagefter i sit stille sind tænker, at her skulle man nok have holdt sin mund – eller i det mindste udtrykt sig anderledes. Men i tilfældet Stan Richards, så får han ikke mulighed for blot at tænke det i sit stille sind.

En udtalelse fra den 88-årige stifter af det amerikanske bureau, Richards Group, har nemlig fået kostbare konsekvenser.

Det skete på et kundemøde med Motel 6, som faktisk har brugt bureauet i 34 år. AdAge fortæller, at Stan Richards på dette møde kommenterede en annonce i en kampagne for, at den var “for sort” til de mange “white supremacists” blandt motellets kunder.

Det var ikke et råd, der blev taget godt imod. Motel 6 fyrede bureauet. Og ikke mange dage efter fyrede Home Depot så også bureauet. Home Depot er blandt USA’s 50 største annoncører med et marketingbudget på over 6 mia. kr. og firmaet har arbejdet med Richards Group i 25 år, så det er ikke en kundeafgang, ret mange bureauer vil tage let på.

Home Depot begrunder opsigelsen direkte med affæren hos Motel 6, og konstaterer, at man ikke tolererer diskrimination af nogen slags.

Selvom det er velkendt, at race-spørgsmålet er betændt i USA og også har trængt langt ind i corporate america, så kan det alligevel synes overraskende, at en udtalelse på et kundemøde, kan få sådanne konsekvenser. Det kan godt være, at ordene kunne have været mere velvalgte, men udtalelsen kan ligne et fagligt indspark i forhold til kampagne-udformning, og det er vel hvad en kunde må forvente – og ønske – at få fra sine bureaupartnere.

På den anden side, så siger Motel 6, at bemærkningen ikke kun var i modstrid med selskabets værdier – den var også forkert.

Hvis bureauet ikke har styr på fakta om kunden, så kan det være en god grund til at stoppe samarbejdet og finde et andet bureau. Men så man vel sige, at det var på tide at opdage det efter 34 års samarbejde.