Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Markant nedgang i bruttoavance og overskud. Men der var fortsat plus på bunden, og forsikrings-selskabet er erstattet af ny kunde.

Forsikrings-selskabet Alka mistede åbenbart gejsten efter 13 år hos Winther’s og forlod bureauet. Det førte til en kampagne, som Bureaubiz’ klummeskribent, Hanne Feldthus, i sidste uge kritiserede skarpt under overskriften “Kriminel dårlig reklame fra Alka”.

For bureauet var konsekvenserne mærkbare. Bruttoavancen faldt med 38 pct. og overskuddet med 87 pct.

Adm. dir. Jens Winther er dog fortrøstningsfuld.

“Tabet af Alka kom til at foregå over en længere periode, hvor vi troede, at vi fortsat skulle lave noget for dem. Derfor kom vi sent i gang med new bizz, og det tog efterfølgende tid at få erstattet kunden. Vi kommer dog stadig ud med et plus på bundlinjen, og desuden bliver året målt op mod det bedste resultat nogensinde i bureauets historie, så det kommer til at se værre ud, end det egentlig er. Men jeg har været i denne branche i mange år, og jeg ved, at det kan gå op og ned”, siger Jens Winther.

Den nye kunde er A-kassen ASE, hvor Winther’s har skabt kampagnen med Ingrid og Lillebror, og Jens Winther fortæller, at bureauet nu er tilbage på sporet.

Nøgletal for Winther’s

  • Bruttoavance 5,629 mio. kr. (-38 pct.)
  • Bruttoavance pr. medarb. 1,126 mio. kr. (-13 pct.)
  • Lønandel 56 (36)
  • Resultat af primær drift 0,432 mio. kr. (-87 pct.)

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club