Alka sætter utraditionelt bureau-setup bag storsponsorat

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Selskabets faste bureaupartner er reklamebureauet fireball. Nu har man til Superliga-sponsoratet suppleret med et endnu større reklamebureau.

At annoncører arbejder med flere bureauer er ikke særligt unikt. Men det er mere sjældent at se et set-up, hvor bureauteamet består af to reklamebureauer som Fireball og enVision.

Ikke desto mindre er det, hvad forsikrings-selskabet Alka har gjort i forhold til at aktivere sit store sponsorat på Superligaen i fodbold.

”Vi vidste fra start, at vi ville løse opgaven sammen med vores lead-bureau, fireball, som har gjort det fortrinligt for os gennem en årrække. Men vi vidste også, at vi kunne få glæde af yderligere sparring, hvis vi kunne lykkes med at tilføre noget ekspertise på sponsorområdet,” siger salgs- og marketingdirektør, Jacob Spangenberg og fortsætter:

“Vores ønske var at søge en mere utraditionel tilgang til at hente sponsor-ekspertise, og den fandt vi hos enVision, fordi bureauet på den ene side er et stort reklamebureau med alle de kompetencer, det indebærer – herunder en betydelig forbrugerindsigt – og samtidig en betydelig sponsorerfaring gennem Tomas Olesen, der er kontaktchef og ekstern lektor i strategisk sponsering ved Aarhus Universitet.”

Alka blev formelt hovedsponsor for den bedste danske fodboldrække 1. januar 2015, men det er her ved sommerens sæsonstart, at man for alvor er klar til at aktivere sponsoratet, der er et af landets største.

Resultatet af samarbejdet er ifølge Jacob Spangenberg blevet en strategi, der giver Alka en klar position i fodboldjunglen.

”Vi er landet på en strategi, som handler om spille en rolle i de situationer, hvor fodboldlivet er stolpe ud, og vi er så småt gået i luften med de første elementer. Men det er kun begyndelsen. Vi er gået ind i sponsoratet med fokus på den lange bane, så der er meget mere i vente,” siger Jacob Spangenberg.

Hos fireball taler kreativ direktør, Tom Lundquist om en lærerig proces.

”Det har været lærerigt at få enVisions sponsorekspertise ind i den kreative proces. Det har været med til at sikre en relevant kobling mellem Alka som forsikringsbrand og Alka som Superliga-sponsor,” siger Tom Lundquist.