Alkohol-kampagne viser virkelighedens Heineken-mand

Peter Engholm
25@mail.dk

De omnipotente mænd fra Heineken-reklamerne findes kun i reklamer. Norsk reklame viser virkelighedens øldrikker – på baggrund af en klassisk indsigt.

Heineken har i flere film vist verdensmænd, hvis evner og popularitet er svære at matche – okay; umulige at matche. Charmerende bekendtskaber, ikke desto mindre – se dem nederst.

Nu viser en alkoholkampagne – den er norsk, så der er reelt tale om en anti-alkohol kampagne – hvordan virkeligheden ser ud for den omnipotente mand.

Bag “Årets alkoholkampagne for Helsedirektoratet” står Bates United, Gambit Hill + Knowlton og Bacon – alle fra Oslo. 

Petter Andersen, tekstforfatter hos Bates United, siger til Kreativt Forum i Norge:

“Reglerne for, hvornår du skal nægtes adgang til servering i baren, er faktisk mere strenge, end mange tror. Og ofte er det ikke dig selv, der bedst i stand til at vurdere, hvornår nok faktisk er nok. Derfor valgte vi at basere kampagnen på netop dén indsigt, for ikke at sige selvindsigt, at “Den siste som ser hvor mye du har dukket er ofte deg selv”.”