Alle aviser er dumpet under 100.000 i oplag

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Nu begynder Børsen også at vise svaghedstegn i dagbladenes langvarige oplagsnedgang.

Den danske dagbladsbranche er nu uden aviser med over 100.000 i oplag. Det viser Udgivererklæringerne fra Dansk Oplagskontrol for juli måned.

Man skal ikke længere tilbage end til foråret 2010 for at finde tre aviser med mere end 100.000 i oplag. Så faldt Politiken under, og i juli i år faldt så både Jyllands-Posten og Berlingske under.

Det er godt nok en sommermåned, men det ændrer ikke på tendensen, og selvom Jyllands-Posten – og måske Berlingske – i den kommende tid får kæmpet sig op over igen, så er det formentligt kun et spørgsmål om tid, før dagbladsbranchen permanent er uden aviser med et oplag over 100.000.

Lyspunkterne er få. I juli har nogle af de mindre provinsaviser oplevet fremgang. Og så Kristeligt Dagblad.

Til gengæld må en af de sidste mange års mest markante succeser, Dagbladet Børsen, efter en lang årrække med vækst nu for tredje måned i træk notere tilbagegang i oplaget.

Det kan godt være, at det kedelige sommervejr har fået folk i biografen – men det har ikke fået dem til at læse Børsen, der faldt med 5,4 pct. til 65.631.

Vejret har heller ikke fået folk til at læse søndagsaviser, der faldt med endnu mere end hverdagsoplaget. Minus 6,5 pct. mod minus 4,9 pct.

Både på hverdag og søndage har Ekstra Bladet lagt sig i front med fald på over 10 pct.

Den negative udvikling finder man også hos ugebladene, der faldt med 5,2 pct. – med Aller-bladet 7 TV-Dage som den primære undtagelse. Bladet er ikke stort men voksede med 14,9 pct. Spørgsmålet er så, om det er vejret, der har spillet ind.