Opdateret (nu med korrekt stavemåde af Australiens største by).
Hello Group har flyttet sit fokus. Bureauet laver ikke kampagner, men fokuserer på produkt- og servicedesign.
Det har været en god idé. Regnskabsåret sluttede den 30. juni, og viser endnu engang vækst. Det er tredje gang på stribe, og siden 2013 er bureauet blevet ca. dobbelt så stort.
Det svarer til, at Hello Group reelt er vokset med, hvad der svarer til et mellemstort bureau: ca. 23 mio. kr.
Og adm. direktør Jakob Langemark tror på fortsat vækst:
“Vi er på et marked, hvor efterspørgslen er større end udbuddet, og derfor budgetterer vi med en markant vækst i indeværende regnskabsår,” siger Jakob Langemark.
Umiddelbart var væksten i det seneste regnskabsår lidt mere beskeden end året før, hvor man lagde hele 45 pct. til.
“Men hvad man ikke kan se i tallene er, at vi forrige år havde noget omsætning, som ikke matchede det fokus, vi har. Det er væk, og den aktivitet, du ser i regnskabet nu, matcher fuldstændig vores strategiske fokus. Så på den led er jeg rigtig tilfreds med resultatet,” siger Jakob Langemark.
Investeringer kostede på bundlinjen
Hello Group har dog også investeret – bl.a. i medarbejdere og en flytning, og det kan ses på bundlinjen. Et primær driftsoverskud på 7,5 mio. kr. er dog fortsat meget solidt, og viser en overskudsgrad på 15,5.
En anden ting, man har investeret i, er en åbning i Istanbul. Hertil kommer, at man netop nu er ved at åbne i Sydney i Australien.
Men hvorfor lige de to steder?
“Det er relationsbåret. Vi har musklerne og velbeskrevne metoder og cases, som kan overføres, og der er et behov for vores produkt alle steder. Men skal man søge de mere traditionelle veje og de markeder, hvor der umiddelbart er størst potentiale, så skal man ud i svære og dyre rekrutteringer og etableringer,” siger Jakob Langemark og fortsætter:
“I Australien har vi en, som har arbejdet hos for et par år siden, og som derfor kender os godt. I Tyrkiet har vi kunnet trække på en stærk ressource i skikkelse af vores Head of Planning, som har været hos os i seks år, og som er tyrkisk. Det er mennesker, der afgør det, og derfor søger vi derhen, hvor vi kan bygge på mennesker, der deler vores måde at tænke på.”
Jakob Langemark er grundlæggende tilfreds med udviklingen i Tyrkiet – selv om han må indrømme, at de geopolitiske begivenheder ikke har gjort det nemmere.
Nøgletal for Hello Group
- Bruttoavance 47,9 mio. kr. +7,6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 887.037 kr. -4,3 pct.
- Lønandel 61,8 (58,4)
- Resultat af primær drift +7,435 mio. kr. -12,5 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz