De tre People-bureauer, som lige før sommerferien blev solgt til WPP Group for at indgå i det nye globale bureau, Enfatico, ser ud til at have haft stærke kompetencer at byde på. I hvert fald ser fremtiden lys ud for både AdPeople, SoftwarePeople og GraphicPeople.
AdPeople bliver sammen med Enfaticos afdeling i London et af bureauets globale hubs, og den position er ikke truet, hvis man spørger Enfaticos CEO, Torrence Boone.
“Strategiske emner vil blive delt mellem London og København, mens man på bureauet i København vil komme til at tage sig af størstedelen af den løbende implementering. De systemer, som AdPeople har skabt til udvikling og styring af markedsføring, har jeg ikke set nogen andre steder i verden, og de vil blive en konkurrencefordel. Meget strategi i vores branche er afhængig af det talent, du har til rådighed og med de kvaliteter, vi finder her i København, vil det være naturligt, at bureauet fortsat vil fungere som et af vores centrale hubs”, siger Torrence Boone.
AdPeoples stifter, Ronnie Job, bliver chef for EMEA og får samtidig ansvaret for SoftwarePeople, hvis kompetencer bliver et nyt Center of Excellence for hele Enfatico.
“En af vores ambitioner er at blive hurtigere og mere effektive til at eksekvere ideerne, og her kommer SoftwarePeople til at spille en rolle”, siger Ronnie Job.
Hertil kommer så produktionshuset, GraphicPeople i Bangladesh. Her lyder Torrence Boones udmelding på vækst.
“Det mest normale er at have 3-4 produktions-steder rundt om i verden. Men lige nu arbejder vi efter en model, hvor vi samler det hele i Bangladesh, fordi vi ser ud til at kunne flytte os hurtigere på denne måde. Det indebærer bl.a. planer om også at skaffe kompetencer til at kunne håndtere produktion med asiatiske skrifttegn”, siger Torrence Boone.
Bureauet har foreløbig ca. 1000 medarbejdere – og en kunde: Dell. Man er dog allerede på jagt efter nye kunder, som i alle tilfælde er meget store firmaer, hvorfor hver ny kunde forventes at få bureauet til at vokse med 500-1000 medarbejdere.
Hvor væksten kommer, beror på, hvor kunden er placeret. Er det en skandinavisk kunde kan det således føre til vækst i København.
“Det er første gang, man i reklamebranchen oplever et bureau i denne skala blive født som et global og integreret bureau. Derfor har vi en chance for at bygge op fra bunden og ikke lade os styre af traditionelle bureau-strukturer. Vores organisation skal afsejle kundernes behov, og derfor vil væksten ske i forhold til dette”, siger Torrence Boone.
Denne filosofi indebærer også, at Enfatico kun vil operere med en bundlinje. D.v.s. at de enkelte bureauer ikke skal kæmpe med deres egne regnskaber, som typisk skaber mindre fleksibilitet, og desuden rider de interne finansielle kontrol-foranstaltninger mange lokale ledere som en mare.
“De enkelte afdelinger skal bedømmes på kvaliteten af de mennesker, der er ansat, kvaliteten af arbejdet og kundernes tilfredshed”, siger Torrence Boone.