Det er næppe en stor overraskelse, at særligt unge fravælger print – men nu drager Aller en helt konkret konsekvens af det. 3 printmedier rettet mod unge lukkes.
Det drejer sig om Street Boys, Topmodel og Frikvarter. Desuden lukker man to andre print-produkter – gratismagasinet Mor og Tidens Kvinder. Tidens Kvinder fortsætter og videreudvikles som digitalt brand, da stofområdet har en stærk digital tilstedeværelse.
Disse lukninger koster 23 stillinger hos Aller.
Endelig sættes de digitale medier X-priser og slankedoktor.dk til salg
Ændringerne handler om at styrke den samlede forretning og sikre, at alle dele af virksomheden understøtter den såkaldte Safari-strategi, der sigter på at ruste virksomheden til at bevare og udvikle en sund kerneforretning samtidig med, at der tilføres ny omsætning gennem innovation og opkøb.
”Vi har en strategi, som vi følger og som skal ruste os til fremtiden, men som alle andre medievirksomheder, oplever vi et presset marked, som hele tiden kræver, at vi justerer vores portefølje og sikrer, at alle dele af forretningen er lønsomme. Derfor foretager vi nu et greb, hvor vi har valgt at lukke nogle printprodukter rettet mod unge, da netop denne målgruppe i stigende grad fravælger print til fordel for digitale medier,” siger administrerende direktør i Aller Media, Pål Thore Krosby.
Man kan så samtidig konstaterer, at Aller hverken lukker skandaleramte Se og Hør eller det lille Kig Ind, som ellers har tabt betydeligt oplag i 1. halvår.