Alternativ markedsføring: Kritik af kundens produkt

Peter Engholm
25@mail.dk

Robert/Boisen varmer op under ny dansk film, men midlerne er begrænsede. Resultatet er en anti-kampagne, hvor kändisser som Sidney Lee sabler filmen ned.

Valhalla Rising er en vikingefilm, der byder på både vold og syretrip. Lidt syret er også markedsføringen af den.

“Det forventelige, når man skal promovere en film, er jo udelukkende at fokusere på de positive reaktioner og ikke på dem der synes, at det er ‘…den dårligste film ever’. Valhalla Rising er en film, der deler vandene, og der findes en del mennesker, som ikke forstå eller ikke vil kunne lide filmen. Der har været mange forskellige reaktioner på filmen og vi synes det kunne være sjovt at vende tingene lidt på hovedet,” siger Søren Christensen.

Han er kontaktdirektør i Robert/Boisen & Like-minded, der af Scanbox og instruktør Nicolas Winding Refn bedt om at supplere den traditionelle tilgang til markedsføring af artfilm. Ideen blev en anti-kampagne, hvor et ret alternativt panel af smagsdommere uden for filmens målgruppe så filmen og kom med deres umiddelbare reaktioner. Det inkluderede bl.a. Susan K, Sidney Lee, Amalie fra Paradise Hotel, en flok hashrygere, fiskere fra Esbjerg og indvandrer-rødder fra Nørrebro.

Og det gav bl.a. citatet fra Sidney Lee: “Det her er den dårligste film … ever!”

“Idéen var, at vi med denne trailer-serie kunne være med til at pirre folks nysgerrighed og samtidig med kant og humor medvirke til at kommunikere , at det er film, som kræver lidt af sit publikum,” siger Søren Christensen.

Filmene blev op til premieren i sidste uge seedet af GoViral og udsendt til en række medier. Den har indtil videre skabt massiv PR-omtale og fået over 130.000 views på nettet.

“Det er som sagt en ret kunstnerisk film og derfor var budgettet temmelig begrænset. Og vi synes kampagnen viser, at det er muligt at skabe god effekt selv med begrænsede midler,” siger Søren Christensen.

Se filmene her: