Bureaudirektør: Hvor kan jeg købe en lakridspibe?

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Branchefolk i medierne: ZupaRecommendeds direktør foreslår alternative distributionsformer til kiosker og nærbutikker. Så han stadig kan impulskøbe sin lakridspibe.

Adm.dir. i ZupaRecommended, Niels Ranum, stiller i et læserbrev et forslag på kommentarsiderne i Berlingske i dag.

Forslaget – eller rettere forslagene, er alternativer til kiosken og nærbutikken, som han mener er et uddøende fænomen på grund af liberaliseringen af lukkeloven.

Og alternative muligheder skal der til, hvis Danske Spil, Premier is, Haribo og ugeblade fra Aller stadig skal have del i impulssalget, for hvem gider stå i kø i et supermarked for at købe en lakridspibe, spørger Niels Ranum.

Bureaudirektørens forslag kommer her:

”Når nu halvdelen af kioskerne vurderes til at forsvinde, kan man så bare lave en double-up og sælge to-styks lakridspiber? Eller bundle en sampak med ugeblad og lottokupon i eet? Måske er nye alliancer af ellers uforenelige størrelser en vej frem. Det gælder også i den mere grundlæggende distribution og tilstedeværelse.

Forleden var jeg på en café, hvor de havde ’Flipper’ delfiner på dessertkortet og lakridspiber stående på bardisken. Jeg hoppede på begge dele. Så i cafeer og barer er der måske noget at hente.

Det samme gælder blomsterbutikker og de (få) tilbageværende videobutikker. Eller tænk helt derud, hvor Hjem-is bilen måske ikke bare er et levn fra gamle dage, men en fremtidens distributionskanal andre kunne koble sig på. Der skal tænkes nyt, alternativt og fantasifuldt fra de mange impulsspillere. Ellers er det ikke bare kioskerne, vi vil opleve færre af.” (Berlingske, p. 28).