Ambitiøs online-satsning hos Jabra med kodenavnet Juice

Asbjørn
Jørgensen

Oversættelse er en skjult hemmelighed til succes for Jabras nye website – et kæmpeprojekt, der på et tidspunkt havde over 42 mennesker i gang ude på lageret hos den globale headset-producent.

Juice er kodeordet. Det står for forkortelsen Jabra Unified Integrated Customer Experience.

Der kan også lægges andre betydninger i det – men under alle omstændigheder – Jabra-appelsinen er blevet presset. Det er et kæmpeprojekt af en web-, mobil- og i det hele taget online-løsning, Jabra har gennemført første fase af med udgangspunkt i hovedkontoret i Ballerup og med plan for implementering på alle markeder og mindst 16 sprog.

Sprog og oversættelse er nemlig en nøgle til succes, fremhæver Michael Harboe, director for online marketing hos Jabra (GN Netcom). Eller rettere: sprog som del af ‘cultural adaption’.

“Vi skal i top af søgemaskiner, dominere dem. Der er oversættelse af alt indhold helt essentielt, sprog er kodeordet. Men det er også tilpasning til den lokale kultur. Det er ikke bare oversættelse. Kineserne skal ikke føle, at det bare er et amerikansk website,” siger han.

Efterslæb på image

I maj blev den nye amerikanske jabra.com lanceret på det amerikanske marked. I løbet af august ruller den nye webløsning ud til forhåbentlig 16 andre sprog. Lover han.

“Det er en høj ambition. Vi vil det her. Men vi har også noget vi skal indhente i forhold til konkurrenterne; vi har et efterslæb på image, der et stort potentiale online som vi satser på,” siger Michael Harboe.

Imageløftet skal komme bl.a. ved som noget nyt at satse konsekvent på feedback, spørgsmål, support, kommentarer. Feedback-knapper og “was this useful”-spørgsmål alle steder. Men også telefonnumre og livechat. “Alle oplevelser skal vendes til gode oplevelser. Og vi forsøger at lave support alllerede før vi har solgt produktet,” siger Harboe.

“Forleden så jeg en skideballe fra en kunde der ikke kunne finde frem til et connector-kabel – forskellen til før er, at nu får vi chancen for overhovedet at gøre det godt; vi bliver holdt på tæerne.”

Sociale medier spiller en stor rolle i satsningen, og i den forbindelse er har man oprettet en kommandocentral for de sociale medier hos Valtech i København.

Både btc og btb

Jabra sælger headset til telefoner. Onlineløsningen er rettet både mod slutbrugere og mod partnere, altså både btc og btb. AdPeople er reklamebureau for Jabra, og det er konsulentfirmaet Valtech, der blev hyret i efteråret til på kort tid at lave den digitale løsning med Jabra, som voksede og nu er igennem første fase – en kæmpestor opgave der har trukket mange ressourcer over kort tid.