Af Peter Engholm 25@mail.dk

Sir Ridley Scott har gransket de 5 finalefilm – ud af et felt på over 600 – og fundet den, der skal afslutte Philips’ prisbelønnede Parallel Lines-serie.

Vi lever ikke efter love, men slogans – og Nikes “You don’t win silver, you lose gold” fra OL i Atlanta 1996 har bidt sig godt fast i moderne danskere, der rask væk harcelerer over den tidligere national-specialitet; glæden ved ærefulde 2. pladser.

Men hvis man tager en global dyst mellem mere end 600 kortfilm – alle med den samme dialog-skabelon fra Ridley Scotts Blade Runner – og en dansk skolefilm er blandt de fem film i finalen, så er det dælme godt gået. Også selv om det ikke blev til en sejr i Philips og Ridley Scott Associates konkurrence om at få sin film som afslutning på Parallel Lines-serien, hvoraf The Gift vandt Grand Prix i Film Craft ved Cannes i år.

Skolefilmen “Honey Moon” er lavet af 1 underviser og 2 studerende fra Kreativ Kommunikation på Mediehøjskolen – Tine Kej, Kasper Dohlmann og Rasmus Høgdall – i samarbejde med instruktør Torben Bech for “lommeuld og vennetjenester”.

Først blev den udvalgt til at være blandt de 10, der skulle bedømmes af publikum i form af internet-brugere – og herfra kom den i finalen, hvor Sir Ridley Scott himself så de fem film igennem.

“Jeg valgte Porcelain Unicorn som vinder, idet den havde en meget stærk fortælling, en meget komplet historie, der var godt fortalt og udført,” udtaler Ridley Scott.

En poleret vinder, der er en “en følsom og bevægende historie om, hvordan en traumatisk krigs-episode inspirerer en mand senere i livet”. Bedstefaderens krigsberetninger er blandt inspirationskilderne for instruktøren, Keegan Wilcox, der har et lille produktionsselskab i Los Angeles.

“Jeg er beæret og ydmyg over, at Sir Ridley Scott valgte vores film fra de fem ligeværdige finalister. Det kom helt bag på mig, og at få denne mulighed for – gennem Philips – at samle værdifuld erhvervserfaring hos RSA er et privilegium og et første skridt på den lange vej til en karriere,” siger Keegan Wilcox.

Også Tine Kej er beæret – desværre ikke over en sejr, men over at være kommet så langt i en stor kreativ konkurrence.

“Ridley Scott har kigget på ens film – det er stort. Vi ville selvfølgelig gerne have vundet, men vi er stadig meget glade over at være kommet i Top 5 i en konkurrence, der har været så meget opmærksomhed om,” siger Tine Kej.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club