Amerikansk sushi-brand vælger dansk bureau

Peter Engholm,
journalist

Moji Sushi vil i stigende grad gerne henvende sig til et yngre, kvindeligt publikum. Det blev bl.a. markeret ved et NASCAR-løb – med et dansk design.

USE i USA. Det lyder sært, men det giver mening: For det amerikanske sushi-brand, Moji Sushi, har fået lavet ny identitet af det lille danske digitale designbureau, USE, i Aarhus.

”Formålet er først og fremmest at tiltrække en kvindelig målgruppe, som er den primære målgruppe inden for markedet for sund grab-and-go mad i USA. I den forbindelse har vi også fået til opgave at designe en pink NASCAR-racer for at positionere og manifestere Moji’s nye identitet – og i øvrigt hacke en sædvanligvis mandsdomineret sport,” siger Sophie Haack, partner og brand strateg i USE, som også har designet brandet.

Moji havde tidligere samarbejdet med et lokalt US-bureau, angiveligt uden fornemmelsen af at få særlig meget for pengene. En af Mojis ansatte er dansk, og det resulterede i første omgang i et samarbejde med et dansk bureau – heller ikke det fortsatte, men blikket forblev rettet mod Danmark:

”De bemærkede et LinkedIn-opslag fra en af vores partnere og tog kontakt. Og siden har vi lavet et nyt brand og site til moder-virksomheden Northwest Frozen, vi har lavet et nyt brand, site, packaging og content strategi til Moji Sushi samt et site-refresh til pastabrandet Salty Seattle, der for nylig var på Oprah,” siger Sophie Haack.

Bureauet var til stede i Virginia og kunne ved selvsyn konstatere den positive opmærksomhed ved selve NASCAR-løbet – og efterfølgende på både Twitter og Reddit.

NASCAR-organisationen forbød forrige år Sydstatsflaget ved løbene, bl.a. for at henvende sig til et bredere publikum end tidligere.