Amerikanske bureauers inhouse produktion er kommet i skudlinjen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Justitsministeriet har sat gang i en undersøgelse, der indtil nu har ført til stævninger af flere reklamebureauer hos både WPP, Omnicom og Publicis.

Opdateret: Det amerikanske justitsministerium er i gang med en undersøgelse af en mulig ulovlig praksis hos reklamebureauer omkring deres inhouse produktions-enheder, og det har nu ført til stævninger af flere unavngivne bureauer.

Både WPP, Omnicom og Publicis har bekræftet, at de rummer bureauer, der er blevet stævnet – uden dog at sætte navn på.

Beskyldningerne handler bl.a. om, at bureauerne har fået fikset budprocesserne, så deres inhouse enheder kommer bedst ud. Det handler f.eks. om, at bureauerne har fået eksterne produktions-selskaber til at sætte prisen op.

Det er en udvikling, der ifølge AdAge kommer oven på, at amerikanske bureauer er blevet presset mere og mere økonomisk af kunderne, der søger at holde omkostningerne nede. En af reaktionerne har så været f.eks. at opruste på inhouse produktion for på den måde at erstatte nogle af de tabte indtægter.

På den måde ligner det en udvikling, som man så i Danmark for mange år siden, og som også har udløst diskussioner. F.eks. var Dansk Annoncørforenings direktør, Otto B. Christiansen, for en række år siden ude med kradse beskyldninger om, at bureauerne snød kunderne.

Det er dog ikke en sag, man har hørt meget til i de senere år, men om det hænger sammen med, at der er blevet færre af de store produktioner til fordel for mange mindre og at annoncørerne er blevet bedre til at håndtere situationen, skal være usagt.

I USA spekuleres der i, at de private produktions-selskaber er gået med til at sætte priserne op i et bud enten fordi, de ikke har gjort sig klart, hvorfor bureauet var interesseret i det eller fordi de er blevet truet med ikke at få opgaver fra bureauet.

Justitsministeriets undersøgelse kommer oven på flere års bekymring. Association of Independent Creative Editors gjorde for to år siden opmærksomhed på mulige interessekonflikter i forbindelse med en øget flytning af post-production til bureauernes inhouse-enheder.

2016 er også året, hvor mediabureauerne har været i skudlinjen i USA – bl.a. gennem en undersøgelse hos den amerikanske annoncørforening. Her følger direktøren, Bob Liodice, da også Justitsministeriets undersøgelse med interesse, fortæller AdAge.

Opdateret mandag aften efter, at WPP har bekræftet, at gruppen også rummer bureauer, der er blevet stævnet.