&Co mister kreativ til Ogilvy Paris

Peter Engholm
25@mail.dk

Dansk eksport af kreative består typisk af Art Directors, men nu afgiver &Co en tekstforfatter – og en anerkendt ildsjæl – til det franske bureau, hvor endnu en dansker venter.

”Ingen ved, hvad fremtiden bringer for Peter, men vores bud er, at han har en aktie i den måde, vi kommunikerer på om 10 år,” sagde Robert Cerkez, kreativ direktør på &Co, da tekstforfatteren Peter Metcalfe fra &Co i sommer vandt årets Claus Fynbo Legat.

Legatet går til en ung, kreativ ildsjæl branchen, og som svar på Robert Cerkez’ åbne spørgsmål, så kommer den nærmeste fremtid til at udspille sig i Frankrig for Peter Metcalfes vedkommende – nærmere bestemt hos Ogilvy Paris.

”Bureauet har allerede en anden dansker, André Palacios Tingberg, og de spurgte ham, om han kunne anbefale dem en dansk tekstforfatter. Derigennem fik jeg muligheden – og anerkendelsen i form af legatet hjalp også,” siger Peter Metcalfe, der tiltræder som senior copywriter fra årsskiftet – med André Palacios som makker.

Når danske kreative drager udenlands, er det oftest AD’ere, der står for trafikken – sprogbarrieren for tekstforfattere er ofte for stor. Men ikke for Metcalfe, der er tosproget:

”Min far er englænder, så sprogligt vil der ikke være nogen barriere, da jeg primært skal arbejde med deres internationale kunder, så der rækker mit engelske heldigvis noget længere end mit meget begrænsede franske,” siger Peter Metcalfe, der tidligere har arbejdet med internationale kunder i tiden hos Robert/Boisen.

Ogilvy Paris har tidligere haft et andet dansk team, Peter Ammentorp og Nicolai Villads – et team, der i øvrigt ikke er langt væk, idet de nu leder AKQA’s kreative afdeling i kædens nye Paris-kontor.

For Peter Metcalfe bliver den største forskel at begynde forfra – på et stort bureau:

”Jeg kommer ikke til bureauet som et hotshot, men skal arbejde mig op. Vel at mærke i et bureau med 600 medarbejdere, heraf 200-250 kreative, og med mange flere lag i modsætning til &Co, hvor der er en dejlig flad struktur, og hvor det aldrig er svært at få fat i Robert Cerkez,” siger Peter Metcalfe.

Han erkender, at det kommer til at gøre ikke bare ondt, men dobbelt-ondt at skulle sige farvel til den danske kreativitet – dels til bureauet, dels til netværket Young Creatives Danmark, som han søsatte sidste år.

”&Co er som en familie. Det er bureauet, jeg altid gerne har villet hen til – og nu har jeg været her i tre år. Og så er der Young Creatives, som jeg opfatter som min baby. Det kræver tid og lyst – i hjerteblod-afdelingen – at holde netværket kørende, og jeg vil gerne benytte denne lejlighed til opfordre interesserede til at kontakte mig, hvis de vil være med til at bære Young Creatives videre, så de unge kreative fortsat har nogle gode rammer,” siger Peter Metcalfe.