Anderledes markedsføring: Carlsberg samarbejder med bloggere

Peter Engholm
25@mail.dk

En næsten 800 år gammel øl markedsføres på – for Carlsberg – en ny måde: Gennem et blogsamarbejde.

Selv om man har nogle år på bagen, behøver man ikke at være støvet og traditionel, når det gælder markedsføring.

At samarbejde med bloggere er ikke pivnyt, bevares, men for Carlsberg betrædes der nye stier, når bryggeriet skal promovere Leffe, der har brygget øl siden 1240  – altså en 773 år gammel passion.  

Og i de kommende uger giver Carlsberg, der distribuerer Leffe i Danmark, sammen med bloggen my-pleasure.dk danskerne mulighed for at dele netop deres passion med andre samt at lære den belgiske kvalitetsøl bedre at kende.

Aktiviteten bakkes bl.a. op af en række små interview-film og markedsføring i On Trade via Go-Cards og foldere – hvor en række passionerede danskere, heriblandt kokken Morten Køster, diamantsliberen Henriette Hornsleth og pianisten Jesper René, fortæller om deres passion.    

”Det at benytte et blogsamarbejde i vores markedsføring er nyt, og giver os mulighed for at vække målgruppens interesse for Leffe på en utraditionel og inspirerende måde – uden at være påduttende,” siger Belinda Thune, der er Brand Manager hos Carlsberg.  

Carlsberg har valgt marketingbureauet Monstro til opgaven. Bureauet og bryggeriet kender hinanden via et partnerskab i forbindelse med filmfestivalen Cph Pix. Monstro fik til at opgave at komme med et oplæg om at skabe buzz omkring Leffe – uden om de traditionelle veje. Og interessen ulmede bedst i blogmiljøet, lød vurderingen:

”Det handler om kvalitetstaletid. Muligheden for at dykke direkte ned i en yderst dedikeret og kvalitetsbevidst målgruppe, med hvem man deler nogle grundlæggende værdier som f.eks. det at være passioneret. Læserne har selv valgt bloggen aktivt til, de er nysgerrige og åbne over for ny inspiration”, siger direktør Jan Wagner fra Monstro.