Af Peter Engholm, journalist

Unge mænd er notorisk svære at ramme med donationskampagner, men via et anderledes samarbejde gav de en hånd til en dansk humanitær organisation.

FANT er en 10 år gammel NGO, der bruger sport til at skabe bedre livsvilkår for børn og unge i udviklingslande. Men som en humanitær organisation uden de store midler kan det være svært at bryde igennem støjen med sine budskaber. Særligt hvis målgruppen er unge mænd.

”Med vores udgangspunkt i sport og fodbold har vi altid ment, at det var oplagt for os at kunne mobilisere de unge, der selv spiller og interesserer sig for fodbold. Men det har vi haft svært ved,” siger Cecilie Hauerberg, stifter og sekretariatschef hos FANT.

FANTs kreative og strategiske samarbejdspartner, Eiffel, leverede denne idè: Et samarbejde med sports-og satiremediet Mandsholdet. Et meme-medie, der dagligt engagerer godt 80.000 fodboldfans på tværs af facebook og instagram gennem det, de selv kalder ”en syndflod af satirisk indhold centreret om landsholdet, provinsliv, alkohol og lommebillard”.

”Vi havde længe fulgt Mandsholdet og er vilde med måden, de er i dialog med deres målgruppe.  Det startede med nogle kreative brainstorms og endte med, at drengene tog til Sierra Leone for at sprede de gode budskaber,” siger Janus Hansen, der er kreativ direktør på Eiffel, der udarbejdede rammerne for indsatsen sammen med Mandsholdet.

Gennem en måned satte Mandsholdet via sine opslag fokus på FANT og engagerede følgere med indslag fra det vestafrikanske land.

Vigtigst af alt var formået at sikre donationer, og Mandsholdet spillede på ordet donanér, som de sammensatte af onani og donation.

”Vi er gået til opgaven med en tro på, at det ikke behøver at være kedeligt at ‘redde hele verden’. Og vores følgere har vist sig at elske det, siger Toke Hanghøj, der er en af tre stiftere af Mandsholdet, og fortsætter:

”Vi er nået ud til flere hundrede tusind mennesker, og vi har samlet over 30.000 kroner ind til formålet ind til videre, så vi bilder os ind, at folk bag skærmene ikke kun har fulgt med for sjov.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club