Anderledes reklamesalg: TV 2 får ejerandel i rejsesite

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En ejerandel på 35 pct. i nyere rejsesite betales overvejende med reklameplads.

Ambitionerne var betydelige, da rejsesitet, Take Offer, for et lille år siden gik i luften med en kampagne på TV 2. I løbet af et år skulle antallet af modtagere af selskabets mail firedobles til omkring 600.000.

Helt så godt er det ikke gået – man er “kun” nået knap en fordobling indtil nu (ca. 265.000). Men det er ikke første gang at vejen til drømmene i nystartede selskaber viser sig lidt mere vanskelig end forudset, så det behøver ikke være et problem – og i hvert fald får Take Offer nu det blå stempel af TV2.

Tv-stationen har overtaget 35 pct. af sitet.

“Vi har tidligere haft en ejerandel i Momondo, og vi har gode erfaringer med at investere i opstartsvirksomheder og entreprenante personer. Der er fin synergi. Vi kan tilbyde en bred markedsplatform og de har brug for markedsføring,” siger finansdirektør Peter Normann, TV 2 og tilføjer:

“Vi har selvfølgelig kigget forretningen nærmere efter, og vi tror på konceptet.”

Betalingen for ejerandelen falder først og fremmest ved indskud af markedsføring på alle TV 2’s platforme. Men selvom det således kan karakteriseres som en anderledes form for reklamesalg, hvor betalingen afhænger af projektets succes, så mener Peter Normann ikke, at TV 2 løber en nævneværdig risiko.

“Den markedsføring, vi tilbyder, bliver selvfølgelig tilrettelagt på en sådan måde, at vi ikke skal sige nej til kunder, der vil betale normalt for pladsen.” siger Peter Normann og tilføjer, at han også ser Take Offer som et helt specielt koncept, der ikke konflikter med andre TV 2 kunder.

TV 2 har solgt sin andel af Momondo efter et tilsvarende samarbejde, men det indebærer ikke nødvendigvis, at det samme skal ske med Take Offer

“Det må tiden vise. Hvad der skal ske med ejerandelen, kan der ikke siges noget om på nuværende tidspunkt,” siger Peter Normann.

Take Offer har eksisteret i snart to år og var som de første et dealsite, der udelukkende fokuserede på at formidle rejsetilbud til halv pris via mails. Siden oktober 2011 har ca. 70.000 danskere været af sted med Take Offer, og omsætningen ligger på omkring 50 mio. kr..

Kendskabet er siden januar i år øget fra 5 til 19 pct. – bl.a. baseret på reklamefilm skabt af reklamebureauet MeWe Group, der bor samme sted som Take Offer. Begge selskaber udspringer af social commerce og Groupon-klonen, Downtown.

”Vi er en vækstvirksomhed, der drømmer om at blive endnu større – med TV 2 som medejer er det muligt for os at gøre drømmen til virkelighed. TV 2 har allerede været med til at øge vores kendskabsgrad betydeligt – og med en øget kendskabsgrad får vi mulighed for at definere nye vækstmål og udvikle os yderligere”, siger stifteren af Take Offer, Lars Thastum.