Andreas Kvist: Den ville jeg ønske, jeg havde lavet

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Den kreativt ansvarlige for anti-madspilds-app’en Too Good To Go, mener, at en kampagne med en spiselig sixpack-holder er for god til at blive overset.

Andreas Kvist arbejder for Too Good To Go, der bekæmper madspild. Han er uddannet fra Kreativ Kommunikation og har altid været på bureauer, senest Hjaltelin Stahl, indtil han for nylig startede hos Too Good To Go.

Den kampagne som Andreas Kvist gerne ville have lavet, er ølfirmaet Saltwater Brewerys Edible Six Pack Rings af New York-bureauet We Believers fra 2016.

Du kan se Saltwater Brewery’s Edible Six Pack Rings her:

Hvad tænke du, da du så den første gang?

“Hold nu kæft, det er godt! Jeg tænkte, at det var en rasende god idé og at det var super forfriskende at se, at der stadig er nogle idealister derude, som tør tage nogle chancer og virkelig følge deres hjerter”.

Hvad er det ved Edible Six Pack Rings, som du synes er så fedt? 

“Altså, for det første synes jeg, at den løser et helt konkret problem på en rigtig fin måde. Samtidig går bryggeriet forrest og viser vejen ved at tage ansvar, der hvor de nu kan. Vi alle har et ansvar for at bidrage, hvor vi kan, og til at løse de problemer og konflikter som opstår i en stadig mere globaliseret verden.”


En fugl der meget vel kan gå hen og kløjs i den plastick, som den sædvanlige sixpack holder er lavet af. 

Er du generelt glad for idéer, der har et goodvertising-element over sig?

“Ja, meget. Jeg kan rigtig godt lide, at der er noget formål og ærlighed, blandet med lidt fanden-i-voldskhed. Jeg har i mange år fulgt med i, hvad Casey Neistat (Amerikansk filminstruktør, producer, iværksætter der er  kendt for sine populære videoer og vlogs på YouTube, red) går og laver, fordi han bare kaster sig hovedkuls ud i tingene, leger, eksperimenterer og lærer undervejs. Der er noget fascinerede ved hans tilgang, fordi der virkelig sker noget omkring ham. He get’s shit done. Det kan jeg godt nogle gange misunde – men det er jo bare at lette røven.”.


Her den spiselige version af sixpack-holderen, med seks ‘øl-batterier’ fra Saltwater Brewery.

Hvordan inspirerer Edible Six Pack Rings dig?

“Jeg synes, at den giver mig håb om, at hvis vi bruger vores kreativitet og ligger handling bag ordene, så kan vi nå rigtig langt. Samtidig synes jeg, at det er enormt spændende, hvor meget der sker teknologisk i disse tider, og jeg glæder mig rigtig meget til at følge med i, hvad der kommer til at ske og hvilke muligheder der åbner sig i denne fagre nye verden”.

Tror du Edible Six Pack Rings kommer til at gøre en stor forskel i forhold til ikke at dræbe dyreliv i havet – og vil andre – store bryggerier –  hoppe med på vognen, tror du?

“Jeg ved desværre ikke, hvor stort et bryggeri Saltwater Brewery er, så den reelle forskel er svær præcist at vurdere. Men håber da bestemt de store bryggerier vil være med idéen. Det ville næsten være dumt andet”.

Hvad har det betydet for dig i forhold til brandet Salt Water Brewery?

“De er helt sikkert kommet på min radar, og jeg gør alt hvad jeg kan for at fortælle om deres gode initiativ. Og selvfølgelig vil jeg støtte dem ved at købe nogle af deres øl, hvis jeg kommer på de breddegrader, hvor de sælges. Det er klart”.